سازمان ملل در گزارش تازه‌ای گفته است نزدیک به یک میلیون نفر از مردم سودان جنوبی که بیشتر آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند به‌دلیل جنگ به کشورهای همسایه گریخته‌اند و در وضعیت دشواری به‌سر می‌برند.

از ماه ژوئیه باز هم درگیری‌های نظامی در سودان جنوبی از سر گرفته شد.
از ماه ژوئیه باز هم درگیری‌های نظامی در سودان جنوبی از سر گرفته شد.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در گزارشی که دوشنبه ۱۵ اوت / ۲۵ مرداد منتشر کرد ضمن اشاره به وضعیت ناگوار پناهجویان سودان جنوبی هشدار داده است که بر اثر درگیری‌های نظامی ارتش و نیروهای ریک ماچار، معاون رئیس‌جمهوری در جوبا، پایتخت این کشور که از ماه ژوئیه آغاز شده است امکان بیشتر شدن تعداد پناهجویان می‌رود.

در این گزارش گفته شده است که تاکنون ۹۳۰ هزار پناهجوی سودان جنوبی به کشورهای همسایه گریخته‌اند و هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

اردوگاه‌های پناهجویی در کشورهای همسایه مملو از پناهجویان است و بودجه کافی برای رسیدگی به وضعیت آن‌ها وجود ندارد.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است که تنها یک پنجم از ۵۴۵ میلیون یوروی مورد نیاز برای پناه دادن مردم سودان جنوبی در شش کشور منطقه را دریافت کرده است.

۱,۶ میلیون پناهجو نیز در اردوگاه‌های سودان جنوبی به‌سر می‌برند.

سودان جنوبی که به‌طور عمده مردم آن مسیحی هستند پس از ۲۰ سال‌ جنگ داخلی از بخش شمالی آن که مردمش بیشتر مسلمان هستند استقلال یافته است. این کشور به‌طور رسمی از ۹ ژوئیه ۲۰۱۱ (۱۸ تیر ۱۳۹۰) شکل گرفت اما از دسامبر ۲۰۱۳ بار دیگر وارد یک جنگ خونین داخلی شد.

با فشارهای بین‌المللی در ماه اوت ۲۰۱۵ قرارداد صلحی بین طرفین درگیری امضا شد و قرار شد انتخابات جدید برگزار شود اما از ماه ژوئیه باز هم درگیری‌های نظامی از سر گرفته شد.

روز جمعه گذشته سازمان ملل تصمیم گرفت چهار هزار سرباز کلاه آبی دیگر برای برقراری صلح به جوبا اعزام کند. پیش از این ۱۲ هزار سرباز کلاه آبی در سودان جنوبی مستقر شده بودند.