آمریکا ۱۵ زندانی گوانتانامو را به امارات متحده عربی منتقل کرد. وزارت دفاع آمریکا گفته است ۱۲ تن از این زندانیان یمنی و سه تن افغان هستند.

با انتقال ۱۵ زندانی گوانتانامو به امارات متحده عربی، هنوز ۶۱ نفر در این زندان به‌سر می‌برند.
با انتقال ۱۵ زندانی گوانتانامو به امارات متحده عربی، هنوز ۶۱ نفر در این زندان به‌سر می‌برند.

این گسترده‌ترین نقل و انتقال زندانیان گوانتانامو تحت نظارت دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به‌شمار می‌رود.

پنتاگون از دولت امارات متحده عربی به‌خاطر این «حرکت انسان‌دوستانه» و همچنین «حمایت از تلاش‌های ایالات متحده برای بستن بازداشتگاه گوانتانامو» تشکر کرد.

با انتقال ۱۵ زندانی گوانتانامو به امارات متحده عربی، هنوز ۶۱ نفر در این زندان به‌سر می‌برند. بیشتر این افراد مظنونان به اقدامات تروریستی هستند که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بازداشت شده‌اند و از آن زمان بدون محاکمه در این زندان مانده‌اند.

در این سال‌ها بیش از ۸۰۰ زندانی به گوانتانامو منتقل شدند. با تشخیص بی‌خطر بودن بسیاری از زندانیان، در دوران حکومت جرج دبلیو بوش ۵۳۲ زندانی آزاد و بیشتر آن‌ها در گروه‌های بزرگ به افغانستان و عربستان سعودی فرستاده شدند.

این زندان به دستور جرج بوش بازگشایی شد و در طول ۱۵ سال گذشته بارها نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر اعتراض خود را نسبت به رفتار مأموران آمریکایی با زندانیان این زندان ابراز داشته‌ و خواهان بسته شدن آن شده‌اند.

باراک اوباما در ژانویه ۲۰۰۹ وعده داد که گوانتانامو را می‌بندد اما کنگره آمریکا و جمهوری‌خواهان به‌شدت در مقابل این اقدام ایستادند.

با این حال دولت اوباما همچنان تلاش می‌کند تا کشورهایی را برای انتقال زندانیان گوانتانامو بیابد. در سال گذشته پنج زندانی دیگر به امارات متحده عربی و در ماه آوریل ۹ زندانی به عربستان سعودی منتقل شدند.

نورین شاه، مسئول سازمان عفو بین‌الملل از انتقال ۱۵ زندانی گوانتانامو به امارات متحده عربی استقبال کرد و آن را «نشانه‌ای قوی از جدی بودن باراک اوباما در بستن زندان گوانتانامو پیش از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش» دانست.