رسانه‌های مخالف دولت گفته‌اند عبدالرسول دری اصفهانی، مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱، به اتهام جاسوسی بازداشت شده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید فرد بازداشت‌شده عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیست.

عبدالرسول دری اصفهانی در مذاکرات ایران با ۵+۱
عبدالرسول دری اصفهانی در مذاکرات ایران با ۵+۱

«نسیم آنلاین» روز دوم شهریور نوشت که عضو دوتابعیتی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که مسئولیت امور بانکی این تیم را برعهده داشته، توسط ماموران امنیتی و اطلاعاتی ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده است.

دستگیری یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران را بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، در نشستی خبری تکذیب کرد. اما سیدیاسر جبرائیلی، معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری «فارس» در کانال «تلگرام» خود توضیح داد که تکذیبیه وزارت امور خارجه بر این اساس بوده که دری اصفهانی را عضو تیم مذاکره‌کننده ایران حساب نکرده‌اند.

جبرائیلی در کانال تلگرامی خود نوشت: «این خبر درست است که عضوی از ستاد اجرای برجام بازداشت نشده است. اما دری اصفهانی مسئول بانکی تیم مذاکره‌کننده (تبعه انگلیس) به اتهام جاسوسی در بازداشت است.»

روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران گفته بود که یک متهم ایرانی دو تابعیتی در هفته گذشته در تهران و مرتبط با سرویس جاسوسی انگلیس دستگیر شده است.

جعفری دولت آبادی توضیح داده بود که این متهم «در حوزه اقتصادی و مرتبط با ایران» فعالیت می‌کرده است.

دستگیری دری اصفهانی هفته گذشته صورت گرفته و مشخص نیست که کدام بخش از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی – وزارت اطلاعات یا اطلاعات موازی سپاه – او را دستگیر کرده‌اند.

عبدالرسول دری اصفهانی تابعیت بریتانیایی و ایرانی دارد. برخی منابع خبری اتهام او را جاسوسی برای بریتانیا و برخی دیگر اتهام او را جاسوسی برای ایالات متحده آمریکا عنوان کرده‌اند.

قوه قضاییه یا منابع امنیتی هنوز به طور رسمی نگفته‌اند که دری اصفهانی اگر دستگیر شده به چه اتهامی دستگیر شده است.

جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس، از کسانی است که گفته است دری اصفهانی به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر شده است. او در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «اخیرا یکی از نفوذی‌ها در تیم مذاکرات توانسته بود با نفوذ و دور زدن تیم مذاکره، اطلاعات ذی قیمتی به آمریکا بدهد.»

کریمی قدوسی در ادامه گفت: «عبدالرسول دری اصفهانی قبل از انقلاب با کمیته خزانه‌داری آمریکا کار می‌کرد و مسئولیت کمیته بخش مربوط به انگلیس را بر عهده داشته است.»

«نسیم آنلاین» هم با استناد به منابع غیر رسمی نوشته است که دری اصفهانی، از دریافت‌کنندگان «حقوق‌های نجومی» است و در ازای ارائه اطلاعات مهم اقتصادی به موسسات تاثیرگذار بر تحریم‌ها، ماهانه ۷۵۰۰ پوند حقوق دریافت می‌کرده است.

این رسانه نوشته که از اتهام‌های دری اصفهانی «دریافت حقوق از موسسات امریکایی و انگلیسی در ازای ارائه اطلاعات مهم مالی و اقتصادی جمهوری اسلامی» است.

‏‏ وزارت امور خارجه ایران اما کماکان بازداشت یکی از کارکنان برجام به اتهام جاسوسی را رد کرده است.

دری اصفهانی از دانشگاه نفت ایران در رشته حسابداری فارغ‌التحصیل شده است. او عضو جامعه و انجمن حسابداران ایران است. در بریتانیا او عضو انجمن حسابداران انگلستان و ولز است و در کانادا او عضو انجمن حسابداران استان انتاریو است. او همچنین عضو هیئت مدیره بانک سامان است و در مقام مشاور امور بانکی با تیم مذاکره‌کننده ایران و تیم اجرایی برجام کار می‌کرده است.