در پی انتشار خبر بازداشت عبدالرسول دری اصفهانی، مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵، توسط رسانه‌های مخالف دولت، وزارت خارجه ایران ادعای جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر حضور دری اصفهانی در هیأت همراه وزیر خارجه در سفر اخیر به ترکیه را تکذیب کرد.

جواد کریمی قدوسی (راست)، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
جواد کریمی قدوسی (راست)، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با نشریه «رمز عبور» در مورد جزئیات دستگیری فرد مزبور گفته بود: «این جاسوس ۱۰ روز پیش در سفر محمدجواد ظریف به ترکیه جزو تیم سفر بوده اما از همان داخل هواپیما دستور بازداشت او صادر می‌شود و وی از داخل هواپیما در ترکیه پیاده نمی‌شود و به ایران بازگردانده می‌شود.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۳ شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) این سخنان کریمی قدوسی را «غلط»، «عجولانه» و «بدون هیچ‌گونه بررسی اولیه» دانست و گفت حضور فرد دستگیر شده در هیأت همراه ظریف در سفر به ترکیه «ادعایی بی‌پایه و اساس، بی ربط، کذب محض و قولی غلط است.»

بهرام قاسمی افزود: «وزارت امور خارجه با مدنظر قرار دادن مصالح و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران قصد ورود به این‌گونه دروغ‌پردازی‌های واهی و بازی‌های سیاسی ناصواب را ندارد و تأکید می‌کند که عده‌ای معدود نباید منافع و امنیت ملی را قربانی اهداف و اغراض زودگذر جناحی و شخصی خود کنند.»

«نسیم آنلاین»، از سایت‌های مخالف دولت روز سه‌شنبه دوم شهریور نوشت که عبدالرسول دری اصفهانی عضو دوتابعیتی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که مسئولیت امور بانکی این تیم را برعهده داشته، توسط مأموران امنیتی و اطلاعاتی ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده است.

دستگیری یک عضو تیم مذاکره‌کننده ایران را بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، در نشستی خبری تکذیب کرد.

در همین حال روز چهارشنبه ۳ شهریور سایت «بانک مردم» به‌نقل از عبدالرسول دری اصفهانی نوشت که او آزاد است و دستگیر نشده است.

دری اصفهانی در این مصاحبه خبرهای منتشرشده درباره خود را «مضحک» خواند و گفت: «من که دارم با شما صحبت می‌کنم در بانک مرکزی هستم و بازداشت نشدم.»

جواد کریمی قدوسی به «مرز عبور» گفته بود عبدالرسول دری اصفهانی قبل از انقلاب با کمیته خزانه‌داری آمریکا کار می‌کرد و مسئولیت کمیته بخش مربوط به بریتانیا را بر عهده داشته و بعد از انقلاب در وزارت دفاع ایران استخدام می شود و مسئولیت بخش مطالبات ایران از آمریکا را بر عهده می گیرد.

به‌گفته کریمی قدوسی دری اصفهانی مدتی در کانادا بوده و در زمان دولت حسن روحانی به ایران بازمی‌گردد، مشاور رئیس بانک مرکزی می‌شود و به عضویت هیأت مدیره بانک سامان نیز در می‌آید.

عبدالرسول دری اصفهانی تابعیت بریتانیایی و ایرانی دارد. برخی منابع خبری اتهام او را جاسوسی برای بریتانیا و برخی دیگر اتهام او را جاسوسی برای آمریکا عنوان کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: