فاز اول شبکه ملی اطلاعات ایران که طرح آن از سال ۸۹ ارائه شده بود، افتتاح شد.

shabake meli
شبکه ملی اطلاعات ایران اولین بار در سال ۸۹ مطرح و در سال ۹۲ تصویب شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران و محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکشنبه هفتم شهریور در مراسم رونمایی از “شبکه ملی اطلاعات ایران” شرکت داشتند.

نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت که برنامه شبکه ملی در اواخر سال ۹۲ تصویب و توانمندسازی آن از اواخر سال ۹۴ تاکنون دنبال شده است.

او گفت که ستادی که برای این شبکه تشکیل شده در یک سال گذشته به طور هفتگی بر روی این طرح کار کرده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت که اکنون  با راه‌اندازی این شبکه همه موبایل‌ها و نقاط ثابت قابل پیگیری هستند و «در زمینه شناسایی کاربران در شبکه هیچ نقطه ناشناخته‌ای وجود ندارد».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره محدودیت‌های احتمالی این شبکه برای کاربران گفت: «برخی تبلیغاتی می‌کنند مبنی بر اینکه شبکه ملی اطلاعات در دسترسی کاربران محدودیت ایجاد می‌کند، در صورتی که این شبکه فقط برای این است که کاربران داده‌های داخلی را با کیفیت بیشتر و تعرفه ارزان‌تر دریافت کنند».

پیش از این شبکه ملی اطلاعات به نام «اینترنت پاک» مطرح شده بود و مسئولان گفته بودند که جایگزین اینترنت جهانی نخواهد شد و هدف از آن «‌امنیت بیشتر کاربران»، «کاهش هزنیه دسترسی مردم» و «بومی سازی اینترنت» است.

«اینترنت ملی» پیش از این در کشورهایی چون چین و کره شمالی اجرا شده است.


در همین زمینه