شمار کشته و زخمی‌های حوادث رانندگی در جاده‌های ایران به آمار جنگ می‌ماند. تنها در ۱۰ روز اول شهریور ماه امسال ۱۸۰ نفر در تصادفات رانندگی کشته و دو هزار نفر هم زخمی شده‌اند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، دو درصد کاهش داشته است.

تصادف‌های جاده‌ای هر سال جان شمار زیادی از مسافران را می‌گیرد.
تصادف‌های جاده‌ای هر سال جان شمار زیادی از مسافران را می‌گیرد

با فرا رسیدن ماه آخر تابستان، شمار سفرهای تابستانی افزایش پیدا می‌کند و پیرو آن آمار تصادف‌های رانندگی هم بیش‌تر می‌شود.

خبرگزاری مهر با اعلام این آمار به نقل از  تقی مهری، رییس پلیس راهور نیروی انتظامی نوشته است که شمار زخمی‌های تصادفات جاده‌ای ده روز ابتدایی شهریور ماه امسال (دو هزار نفر)، کاهشی پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. 

این سرتیپ نیروی انتظامی ششم اردیبهشت ماه امسال گفته بود که ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۹۴ بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس اعلام مقام‌های رسمی در ایران، میزان تصادف‌های منجر به مرگ در ایران سه برابر کشورهای در حال توسعه است.

از «سرعت غیرمجاز، رانندگی با حالت مستی، رانندگی‌های غیرمتعارف و عبور از چراغ قرمز» به‌عنوان جدی‌ترین تخلفات حادثه‌ساز در جاده‌ای ایران نام برده می‌شود.


تقی مهری: بیش از ۷۰ درصد کسانی که در صحنه تصادف جان می‌بازند در جاده‌های برون شهری دچار حادثه می‌شوند. بین ۴۶ تا ۴۷ درصد کشته‌های درون شهرها هم عابران پیاده هستند.


در ایران به ازای هر ۱۰ هزار خودرو ۳۷ نفر کشته می‌شوند و این در حالی‌ست که آمار متوسط جهانی، حدود ۹ نفر به ازای هر ۱۰ هزار خودرو است.

حوادث رانندگی در ایران پس از بیماری‌های قلبی و سرطان، سومین عامل مرگ‌ومیر است و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران از نظر تعداد قربانیان حوادث جاده‌ای در دنیا (کمتر از ۲۰ هزار نفر) رتبه دوم را در اختیار دارد.

این گزارش کمتر از یک سال پیش منتشر شده است و روسیه با بیش از ۲۴ هزار مرگ ناشی از حوادث جاده‌ای در رتبه نخست این فهرست قرار دارد:

بر اساس نظرات کارشناسان، تولید خودرو بیش از حد ظرفیت جاده‌ها، نقص فنی ۳۰‌درصد خودروها، نبود فرهنگ احترام به مقررات در جاده‌ها، فرسودگی نظام حمل‌ و نقل جاده‌ای و نبودن ضابطه و معیار مشخص برای به کار‌گیری رانندگان در اتوبوس‌های حمل و نقل جاده‌ای از مهم‌ترین عوامل سوانح رانندگی در کشور هستند.

از سوی دیگر جاده‌های ایران از نظر تعداد کشته‌ها خطرناک‌ترین راه‌های دنیا معرفی شده‌اند و پژوهشکده بیمه مرکزی، جاده‌های ایران را از نظر تصادف‌های رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، در جایگاه ۱۸۹ قرار داده است: از این جهت، تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقا وضعیتی نامناسب‌تر از ایران دارد.

با وجود این، مسئولان بیش‌تر بر نقش عامل انسانی در بروز حوادث تکیه دارندو و تصادفات رانندگی معمولا به ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه نسبت داده می‌شود.

پنجم مرداد ماه امسال اما عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران از مسئولان خواست که تا در مورد حوادثی که به دلیل استاندارد نبودن جاده‌ها رخ می‌دهند، مسئولیت‌پذیر باشند.


در همین زمینه