در حالی‌که یک هفته از اعلام آتش‌بس در سوریه می‌گذرد و در این مدت یک بار نیز نیروهای ائتلاف بین‌المللی به‌رهبری آمریکا به مواضع ارتش سوریه حمله کردند، این بار جنگنده‌های سوریه به شهر حلب حمله کردند. در شمال سوریه نیز ارتش ترکیه به مواضع داعش حمله‌ور شد.

19April-syria3

به‌گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه دوشنبه ۱۹ سپتامبر / ۲۹ شهریور جنگنده‌های سوریه و روسیه شهر حلب را به شدت بمباران کردند.

بنا به این گزارش، همچنین مناطق صاخور، کرم‌الجبل و الشیخ خضر نیز هدف موشک‌های زمین به زمین ارتش سوریه قرار گرفتند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید بالگردهای سوریه منطقه داعل در شهر درعا را نیز با بمب‌های بشکه‌ای آتش‌زا مورد حمله قرار دادند و شماری از غیرنظامیان را کشته و زخمی کردند.

تلویزیون دولتی سوریه نیز شامگاه شنبه ۱۷ سپتامبر / ۲۷ شهریور خبر داد که در شرق این کشور، دو جنگنده اف – ۱۶ و دو هواپیما از نوع آ – ۱۰ تحت رهبری آمریکا به نزدیکی پایگاه نظامی دیرالزور حمله کرده و گروهی از سربازان سوری را کشته و زخمی کردند.

وزارت دفاع روسیه از کشته شدن ۶۲ سرباز دولتی و جراحت ۱۰۰ نفر دیگر خبر داد و دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز تعداد کشته شدگان را ۸۰ نفر اعلام کرد. آمریکا گفت این حمله به‌اشتباه صورت گرفته است.

این حملات متقابل، آتش‌بسی را که پس از مذاکرات طولانی روسیه و آمریکا و توافق این دو کشور از شامگاه دوشنبه ۱۲ سپتامبر / ۲۲ شهریور به اجرا گذاشته شده است تهدید می‌کند. آتش‌بس در ساعت ۱۹ روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر / ۳۱ شهریور پایان می‌یابد.

حمله ارتش ترکیه به مواضع داعش

از سوی دیگر ارتش ترکیه در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد گفت که مواضع گروه «دولت اسلامی» (داعش) را در شمال سوریه بمباران کرده است.

بنا به این بیانیه جنگنده‌های ترکیه یکشنبه ۱۸ سپتامبر / ۲۸ شهریور سه موضع داعش را بمباران کردند.

در این حملات هوایی یک پایگاه، یک انبار مهمات و مقر تجمع نیروهای رزمی داعش مورد هدف قرار گرفتند.

به‌گفته ارتش ترکیه حملات توپخانه‌ای نیز به مواضع داعش در مرز ترکیه انجام شده است.

ترکیه از ۲۴ اوت / ۳ شهریور حملات خود به خاک سوریه را آغاز کرد. این کشور هدف حملات خود را نیروهای داعش و کردهای سوریه عنوان کرده است، در حالی‌که کردهای سوریه در عقب‌نشینی داعش نقش فعالی داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: