سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید کشورهای اتحادیه اروپا به وعده‌های خود درباره کمک به پناهجویان عمل نمی‌کنند.

صف پناهجویان در اردوگاه جزیره لزبوس یونان
صف پناهجویان در اردوگاه جزیره لزبوس یونان

این نهاد مدافع حقوق بشر در بیانیه‌ تازه‌ای با عنوان «امید ما قطع شده است» که روز پنج‌شنبه ۲۲ سپتامبر / یکم مهر منتشر شد، گفته است که ده‌ها هزار نفر از پناهجویان در شرایط وحشتناک در اردوگاه‌های یونان زندگی می‌کنند.

به‌گفته عفو بین‌الملل یک سال پیش کشورهای عضو اتحادیه اروپا وعده داده بودند که ۶۶ هزار و ۴۰۰ نفر از پناهجویان ساکن اردوگاه‌های یونان را می‌پذیرند اما تاکنون کمتر از شش درصد آن‌ها را پذیرفته‌اند.

در مجموع تنها سه هزار و ۷۳۴ نفر از پناهجویان مستقر در یونان به کشورهای دیگر اتحادیه اروپا منتقل شده‌اند. در این بین اتحادیه اروپا این رقم را به‌روز کرد و گفت چهار هزار و ۷۷ مرد، زن و کودک پناهجو در کشورهای مختلف اروپایی تقسیم شده‌اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید اگر این روند تأسف‌بار به همین شکل ادامه یابد، ۱۸ سال طول خواهد کشید تا اتحادیه اروپا به وعده خود عمل کند.

سازمان عفو بین‌الملل این‌که اروپا نمی‌تواند بر اختلافات خود چیره شود و مسئولیت قبول پناهجویان و تقسیم آن‌ها را نمی‌پذیرد، «شرم‌آور» خوانده است.

آتن به دنبال راه حل برای بحران پناهجویی در جزایر یونان است. در اردوگاه جزیره لزبوس علیه ازدحام بیش از حد پناهجویان مقاومت‌هایی صورت گرفته است.

در این جزیره در حال حاضر پنج هزار و ۸۰۰ پناهجو به‌سر می‌برد. روز دوشنبه بخش بزرگی از این اردوگاه به آتش کشیده شد و ۸۰۰ پناهجو بی‌سرپناه شدند.

از روز سه‌شنبه تا چهارشنبه ۷۴ پناهجوی دیگر که به‌شکل غیرقانونی از ترکیه آمده بودند، به پناهجویان اردوگاه لزبوس افزوده شدند.