در برنامه‌های رادیویی «زمانه»، هر چند روز یکبار، یک «میان‌پرده موسیقی» پخش می‌شود. این میان‌پرده‌ها نه تنها صرفاً پخش موسیقی، بلکه معرف آهنگساز و ویژگی‌های کلی اثر است. هدف از پخش میان‌پرده‌های موسیقی، علاوه بر ایجاد تنوع شنیداری در برنامه‌ها، شناساندن آلبوم‌های هنرمندانی است که به هر دلیل شاید کمتر نامشان و آثارشان شنیده شده باشد.

یکی از این آثار که آنرا برای شناساندن جالب دیدیم، مجموعه‌ای است که توسط ارکستر فیلارمونیک رادیو و تلویزیون بلژیک به رهبری الکساندر رهبری ضبط شده است؛ با عنوان «موسیقی رومانتیک فلامان».

مناطق فلامان که امروزه عموماَ در هلند و بلژیک قرار گرفته‌اند از سنت غنی و کهنی در عرصه موسیقی برخوردارند. ازمانی که در سال ۱۸۳۰ بلژیک به استقلال دست پیدا کرد، بنیادهای موسیقی نیز به سرعت سازماندهی شدند. هویت‌طلبی ملی، الهام‌بخش ایجاد مکاتب موسیقی و پدید آمدن آثار گوناگون شدند.

یکی از آهنگسازان سرآمد در این دوره، مارسل پوت است که در سال ۱۹۰۱ به دنیا آمد. او در کنسرواتوار موسیقی بروکسل و کنسرواتوار سلطنتی فلامان در شهر آنتورپ تحصیل کرد و سالها نیز در همانجا به تدریس پرداخت. «اورتور شادمانی» یکی از آثار معروف اوست که در آلبوم «موسیقی رومانتیک فلامان» اجرا شده است.

از دیگر آهنگسازانی که در این مجموعه، آثارشان ارائه شده باید به یان بلاکس اشاره کرد؛ سازنده اثری در پنج بخش بر پایه رقص‌های محلی فلامان. قطعاتی کوتاه و پر تحرک که ارکستر نیز اجرای پر حرارتی را از آنها ارائه می‌کند.

یان بلاکس در سال ۱۸۵۱ در آنتورپ (بلژیک) به دنیا آمد و در همان شهر تحصیل کرد. احساسات میهن‌پرستانه و ریشه عمیق او در موسیقی محلی منطقه، در بخشی از آثارش به خوبی حس می‌شود.

شماری از آهنگسازان روسیه هم روی این دسته از آهنگسازان فلامان تاثیر داشتند اما مشخص‌ترین تاثیرات را می‌توان در ساخته‌های پل گلیسون دید. او همچنین تاثیرات بسیاری از واگنر گرفت. بیشتر شهرت گلیسون از بابت ساخت اثری‌ست به نام «دریا» و همچنین «چهار طرح سمفونیک». قطعه‌ای که در آلبوم «موسیقی رومانتیک فلامان» از وی ارائه شده، «رقص ملوانان» نام دارد.

در کنار کارهایی پر تحرک از این دست، آلبوم، اثری رویایی و نجواگونه را نیز در خود جای داده است: اثری به نام Fir Symphony از آرتور مولمانس؛ اثری که با الهام از چشم‌اندازهای طبیعی زادگاه آهنگساز آفریده شده است. آرتور مولمانس، خود، بخش آغازین اثر را الهام گرفته از مهتاب در یک شب تابستانی توصیف کرده، رودخانه‌ای در جریان و درختان استوار در کنار رود.