معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان از فهرست کردن ۳۰ بیماری ممنوعه برای معلمان خبر داد و گفت داوطلبان قدکوتاه یا افرادی که افزایش نامتعارف وزن دارند از ورود به آموزش و پرورش باز خواهند ماند.

amouzesh-parvaresh

عباس قنبری، معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان می‌گوید در ارزیابی‌های انجام شده طی معاینات پزشکی و مصاحبه‌های تخصصی متقاضیان ورود به آموزش و پرورش، الگویی از سوی این دانشگاه برای پذیرش معلمان پیشنهاد شده است.

قنبری روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرده که در این الگو، ۳۰ بیماری ممنوعه برای معلمان مشخص شده که از جمله دیابت، بیماری‌های سلامتی روحی و روانی و بیماری‌های واگیر را شامل می‌شوند: «بینایی، افزایش نامتعارف وزن و سلامت ستون فقرات برای ما بسیار مهم بود و تست‌های فوق‌العاهده دقیقی از نظر سلامت جسمانی انجام شد.»

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان افزوده که اگر در این معاینات، فردی قدش خیلی کوتاه باشد، خود به خود وارد مراحل بعدی نمی‌‌شود: «یعنی اگر شرایط اولیه را نداشته باشند در مراحل بعدی حضور نمی‌یابند.»

عباس قنبری با چنین توضیحی ابراز امیدواری کرده که نسل آینده که از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می‌شود، از نظر سلامت روحی و جسمی، تخصص و فنون معلمی و دانش معلمی در شرایط ایده‌آل باشد.

ملاک قرار دادن خصوصیات فیزیکی افراد برای جذب یا حذف آنها از چرخه ورود به یک شغل، بدعتی در تشخیص صلاحیت حرفه‌ای و نقض حق انتخاب شغل شهروندان است. روشن نیست ضوابط اعلام شده معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان جنبه رسمی و سراسری یافته یا پیشنهادی است که هنوز تحت بررسی قرار دارد.

قنبری گفته که سازمان سنجش ۲۰هزار نفر را به دانشگاه فرهنگیان معرفی کرد که از بین آنها ۱۰هزار نفر در مهر وارد آموزش و پرورش شدند.