محمدرضا باهنر، رئیس “جبهه پیروان خط امام و رهبری” می‌گوید نیامدن احمدی‌نژاد به نفع مملکت بود و با ماندن او در صحنه اختلافات اصولگرایان بالا می‌گرفت. اصولگرایان اما از پایگاه اجتماعی احمدی‌نژاد بی‌نیاز نیستند گرچه بعید است او از کسی حمایت کند.

Ahmadinejad4

محمدرضا باهنر در نشست خبری چهارشنبه ۱۴ مهر گفت فعالان سیاسی باید برنامه‌های خود را منهای احمدی‌نژاد تنظیم کنند: «اگر او در صحنه می‌ماند اختلافات درونی اصولگرایان زیاد می‌شد و دستکم نمی‌شد این اختلافات را از بین برد.»

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود احمدی‌نژاد می‌تواند آرای روحانی را با شعارها و برنامه‌های گذشته و شعارهای جدید خود از بین ببرد: «یک وضعیت این است که احمدی‌نژاد کلا سکوت کند یا این که گرایش‌ها را به سمتی ببرد و از کسی حمایت کند.»

به عقیده باهنر، نیامدن احمدی‌نژاد روی هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب تاثیر خواهد گذاشت: «اما نمی‌توان گفت کدام جناح در این مسئله برد کرده و کدام جناح باخته است.»

“احمدی‌نژاد سکوت می‌کند”

اصولگرایان و منتقدان حسن روحانی، از سال سوم دولت یازدهم، دورخیز کرده‌اند که ریاست جمهوری او یک دوره‌ای باشد و این را در رسانه‌هایشان نیز آشکارا بازتاب می‌دهند. با این همه تشتتی در صفوف اصولگرایان هست که نهی از کاندیداتوری احمدی‌نژاد آن را بارزتر کرد. بحث کنونی این است که احمدی‌نژاد ظرفیت آرای خود را به کدامیک از چهره‌های اصولگرا منتقل می‌کند و آیا اصولا حاضر است از کسی حمایت کند؟

عباس سلیمی نمین، فعال اصولگرا گفته که ایده‌آل احمدی‌نژاد ترویج و تقویت این ذهنیت است که بدون او اصولگرایان فاقد پایگاه اجتماعی هستند: «او اصرار دارد ثابت کند فقط خودش می‌تواند با چهره‌هایی چون روحانی و هاشمی رقابت کند و در چنین شرایطی چاره را در تضعیف اصولگرایان می‌بیند. همان کاری که در سال ۹۲ انجام داد.»

به باور امیر محبیان، عضو شورای سردبیر روزنامه رسالت و فعال سیاسی اصولگرا، احمدی‌نژاد سمت‌گیری سیاسی خودش را از دیدگاهی ایدئولوژیک نگاه می‌کند: «برای رای خود ارزشی قائل است که برای آن هم‌سنگ نمی‌شناسد. از این رو کفه ترازوی کسی را سنگین نخواهد کرد.»

“احمدی‌نژاد تک روست”

صادق زیبا کلام، تحلیلگر سیاسی معتقد است که در جبهه اصولگرایان چند کاندیدای احتمالی از جمله سعید جلیلی، علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف و حتی خود باهنر  معرفی خواهند شد اما بعیدمی‌داند که احمدی‌نژاد بخواهد با موضع‌گیری به نفع یکی از این کاندیداها، آرای خود را به سبد آنها بریزد: «احمدی‌نژاد نشان داده که به هیچ وجه اهل کار جمعی نیست … حوصله بحث کردن در یک جمع که مثلا استراتژی آنها چه باشد را ندارد. او فقط صحبت می‌کند و دیگران باید اطاعت کنند.»

زیباکلام گمانه‌‌زنی کرده که احمدی‌نژاد در روند انتخابات ۹۶ به احتمال بسیار بالا سکوت خواهد کرد و در نتیجه آرای پایگاه اجتماعی‌اش سرگردان می‌ماند. او در عین حال افزده که رویکردهای احمدی‌نژاد قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است در خلال انتخابات ۹۶ تصمیم غیرمترقبه‌ای بگیرد.