خبرگزاری روسی اسپوتنیک می‌نویسد دلیل استقرار سامانه موشکی اس-۳۰۰ در طرطوس، آگاهی از قصد آمریکا برای بمباران فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی سوریه با موشک کروز بود.

s-300

اسپوتنیک روز شنبه هشتم اکتبر، در توضیح تصمیم مسکو برای استقرار سامانه پدافند موشکی اس-۳۰۰ در پایگاه طرطوس و حمیمیم سوریه نوشت که این اقدام ناشی از درز اطلاعاتی محرمانه پیرامون بمباران احتمالی فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی سوریه از سوی آمریکا به کمک موشک کروز بوده است.

وزارت دفاع روسیه جمعه ۷ اکتبر طی بیانیه‌ای یادآوری کرده بود که اگر جنگنده‌های آمریکایی یا سایر نیروهای ائتلاف ضد داعش به مواضع ارتش سوریه حمله کنند، ممکن است هدف سامانه یاد شده قرار گیرند.

احتمال حمله هوایی آمریکا و نیروهای ائتلاف به ارتش سوریه، چند روز قبل در گزارشی در واشنگتن پست نیز مطرح شد. این روزنامه نوشته که با تداوم بمباران‌های حلب که از سوی نیروهای سوری و روسی انجام می‌گیرد، ممکن است آمریکا ارتش سوریه را هدف قرار دهد.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه، ایگور کوناشنکوف پیش‌تر گفته بود که  استقرار سامانه اس-۳۰۰ برای تامین امنیت پایگاه طرطوس و ناوهای گروه عملیاتی نیروی دریایی روسیه از حملات احتمالی هوایی در نظر گرفته شده است.

پنتاگون هنوز واکنشی نسبت به بیانیه وزارت دفاع روسیه نشان نداده است. سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید این بیانیه به راه‌کار دیپلماتیک در بحران سوریه کمکی نمی‌کند.

در همین زمینه