در اتیوپی به خاطر تداوم تظاهرات مخالفان دولت و بالاگرفتن تنش‌‌ها وضعیت اضطراری برقرار شد. مدت اعلام شده می‌تواند کاهش یابد.

adis-abbaba

پس از یک هفته اعتراضات ضد دولتی خشونت‌‌بار در اتیوپی، نخست‌‌وزیر این کشور از تصمیم به برقراری وضعیت اضطراری خبر داد. هایله‌‌ماریام دسالن در تلویزیون سراسری اتیوپی گفت این اقدام برای بازگرداندن آرامش و ثبات ضرورت داشت.

نخست وزیر اتیوپی یکشنبه ۹ اکتبر عنوان کرد که شرایط کنونی کشور تهدیدی برای مردم و خطری علیه وحدت ملی است و گفت: «وضعیت ویژه برای شش ماه برقرار می‌شود اما در صورت بازگشت آرامش می‌تواند کمتر از این مدت باشد.»

تظاهرکنندگان و مخالفان دولت اتیوپی، از گروه‌های قومی اورومو و امهار هستند که بزرگ‌ترین اقوام اتیوپی به شمار می‌روند. انها به سرکوب و تبعیض اقتصادی و اجتماعی معترضند و این که نیروهای اپوزیسیون حتی یک کرسی نیز در پارلمان اتیوپی ندارند. اپوزیسیون اتیوپی به زندانی شدن منتقدان و روزنامه‌نگاران نیز اعتراض دارد.

تاز‌ه‌ترین موج اعتراضات در اتیوپی اوایل اکتبر و پس از هجوم پلیس به جشن برداشت محصول قوم اورومو در جنوب آدیس آبابا به راه افتاد. نیروهای امنیتی با گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی به مصاف جمعیت حاضر در این مراسم رفتند. در حین فرار مردم، دستکم ۵۵ نفر زیر دست و پا ماندند و جان باختند.

اپوزیسیون اتیوپی می‌گوید تعداد قربانیان این ماجرا بیش از یکصد نفر است. از آن زمان تا کنون دولت اینترنت را فیلتر کرده تا جلوی سازماندهی تظاهرات جدید را بگیرد. با این همه مردم خشمگین، اعتراض خود علیه دولت را با آتش زدن خودروها، کارخانه‌ها و یا مزارع پرورش گل نشان داده‌اند. دستکم ۶۰ خودرو و ۱۱کارخانه به آتش‌ کشیده شده‌اند.

دولت اتیوپی می‌گوید تظاهرات و اعتراضات از خارج هدایت می‌شوند.

موج اعتراضات کنونی در اتیوپی از نوامبر سال ۲۰۱۵ شروع شده و از جمله دلایل آن، کوچ اجباری قوم آمهارا، جابجایی کشاورزان به خاطر صنعتی کردن تولید و یکسان نبودن حق مشارکت قوم‌ها در سرنوشت سیاسی است. سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری می‌گویند رفتار خشونت‌بار پلیس و نیروهای امنیتی با مخالفان دولت در طی این مدت، بیش از ۵۰۰ کشته بر جای گذاشته است.

اتیوپی متحد تنگاتنگ کشورهای غربی است و با وجود خشکسالی‌های اخیر، به عنوان موتور رشد منطقه شناخته می‌شود.

وضعیت اضطراری در اتپوپی دو روز پیش از سفر برنامه ریزی شده صدراعظم آلمان به آدیس آبابا اعلام شد. بازدید از اتیوپی آخرین ایستگاه سفر آفریقایی آنگلا مرکل است.