رئیس جمهوری روسیه سفر برنامه ریزی شده خود به پاریس را در واکنش به اظهارات اولاند مبنی بر احتمال جنایات جنگی روسیه در حلب لغو کرد.

holland-putin

سفر ولادیمیر پوتین به پاربس که قرار بود ۱۹ اکتبر انجام شود، به خاطر اختلاف نظرهای روسیه و فرانسه در بحران سوریه و سخنان اخیر فرانسوا اولاند علیه رویکردهای مسکو در حلب به تعویق افتاد.

قرار بود پوتین در این سفر یک مرکز فرهنگی و یک کلیسای ارتدوکس را در پاریس افتتاح کند و فرانسولا اولاند نیز در مراسم گشایش همراه او باشد. اولاند اما گفته است که تمایلی به مشارکت در این برنامه ندارد. او هم‌زمان با انتقادی جدی از وضعیت حلب، از لزوم بررسی وقوع جنایات جنگی در این کلان شهر سخن گفت. اولاند در گفت‌وگویی تلویزیونی عنوان کرد: «کسانی که امروز در سوریه جانشان را از دست می‌دهند قربانیان جنایات جنگی هستند و کسانی که مرتکب چنین اعمالی شده‌اند باید در دادگاه بین‌المللی کیفری پاسخگو باشند.»

شکراب بودن میانه پوتین و اولاند ناشی از  وتوی قطعنامه پیشنهادی فرانسه در مورد سوریه نیز هست. مسکو روز شنبه ۸ اکتبر، جلوی تصویب این پیش‌نویس دایر بر توقف بمباران حلب را در شورای امنیت گرفت. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل این قطعنامه را واجد مقاصد سیاسی خواند.

سخنگوی کرملین در توضیح تعویق سفر پوتین در کنایه‌ای آشکار گفت این سفر به وقتی موکول می‌شود که برای فرانسوا اولاند مناسب باشد. قرار بود در دیدار پوتین و اولاند، علاوه بر بحران سوریه، در مورد مسئله اوکراین نیز مذاکره شود.