رئیس جمهوری ترکیه در پاسخ به اعتراض‌های نخست وزیر عراق بر سر حضور نظامیان ترکیه در پایگاه بعشیقه در شمال موصل، عبادی را هم سطح و هم سنگ خود ندانست و گفت شان ارتش ترکیه هنوز آن قدر پایین نیامده که از بغداد دستور بگیرد.

ibadi-erdogan

اعتراض‌های حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به دولت ترکیه برای خروج نظامیان این کشور از پایگاه بعشیقه در نزدیکی موصل، با سخنان تند و واکنش شدید رجب طیب اردوغان همراه شد.

رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه ۱۱ اکتبر در نشست شورای اسلامی اوراسیا در استانبول گفت: «جایگاه ارتش ترکیه هنوز آن قدر پایین نیامده که از بغداد دستور بگیرد.»

دولت ترکیه در اقلیم خودمختار کردستان عراق و در منطقه بعشیقه در شمال موصل پایگاهی نظامی دارد. مقامات آنکارا می‌گویند برای توانمندسازی رزمندگان کرد در مقابله با داعش و به درخواست رسمی مقامات اربیل در بعشیقه هستند. در مجموع ۲۰۰۰ سرباز ترک در اقلیم کردستان حضور دارند که ۵۰۰ نفرشان در پایگاه نظامی بعشیقه مستقرند.

حیدر العبادی اما خواهان خروج این نیروهاست و پیش از این نیز چند مرتبه به آنکارا برای این خروج اولتیماتوم داده است. وقتی اوایل اکتبر، پارلمان ترکیه ماموریت نظامیان ین کشور در سوریه و عراق را یک سال دیگر تمدید کرد، مجلس عراق از مقامات دولتی این کشور خواست اقدامی علیه نیروهای اشغالگر انجام دهد. العبادی نیز در سخنانی ابراز نگرانی کرد که ماجراجویی‌‌های ترکیه، موجب جنگی منطقه‌ای شود.

اردوغان در بخشی از سخنانش در خطابی آشکار به عبادی عنوان کرد: «حد خودت را بدان…  تو هم قواره و هم سنخ و هم سطح من و طرف صحبت من نیستی…» رئیس جمهوری ترکیه گفت که استقرار سربازان ترکیه در بعشیقه بنا به توافق با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق بوده و طرف صحبت او در این عرصه بارزانی است.

منازعه بر سر حضور سربازان ترکیه در عراق در سال گذشته، مناسبات دو کشور همسایه را به شدت تیره کرد. دولت عراق می‌گوید این حضور نقض حق حاکمیت بغداد است. العبادی از شورای امنیت خواسته که آنکارا را وادار کنند از خاک عراق خارج شود.

در همین زمینه