انفجار در بین دسته عزاداران عاشورا در مزار شریف در ولایت بلخ افغانستان دست‌کم ۱۴ کشته بر جای گذاشت. این دومین حمله علیه اقلیت شیعه افغانستان ظرف ۲۴ ساعت است.

balkh

بمب‌‌گذاری در مسیر دسته عزاداران روز عاشورا در کنار مسجدی در مزار شریف، جان دستکم ۱۴ نفر را گرفت و ۲۴ نفر را مجروح کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها، این بمب زیر یک تیر چراغ برق جاسازی شده بود و از راه دور عمل کرده است.

یک روز قبل و در مراسم تاسوعا نیز مسجد شیعیان کابل در غرب این شهر مورد حمله قرار گرفته بود. در این حمله نیز ۱۴ نفر جان باختند. وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که مهاجم نیز به دست نیروهای امنیتی از پای در آمده است.

پنج سال پیش نیز انفجارهایی در حین مراسم عاشورا در کابل و مزار شریف رخ داد که جان حدود ۸۰ نفر را گرفت.

شیعیان ۱۵ درصد جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند و اکثریت مردم این کشور مسلمانان سنی هستند. با این حال بر خلاف کشور همسایه، پاکستان، در این کشور به‌رغم چهار دهه جنگ، درگیری سنی‌ها و شیعیان و یا کشتار بر اساس اختلافات دینی مسلمانان به آن شدت رخ نداده بود.

در ماه ژوئیه سال جاری در یک حمله انتحاری به راهپیمایی مسالمت‌آمیز مردم «هزاره» دست‌کم ۸۴ نفر کشته شدند. هزاره‌ها گروهی از شیعیان افغان هستند که سومین گروه قومی افغانستان را تشکیل می‌دهند. گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت حمله ماه ژوئیه را برعهده گرفت.

در همین زمینه