رسانه‌های داخلی در ایران گزارش کرده‌اند که دختری سه ساله به نام ستایش، به دنبال اذیت و آزار شدید مادر و ناپدری که هر دو معتاد به مواد مخدر هستند در بیمارستانی در رفسنجان بستری شده و تحت درمان است.

Child rape-1

عکس‌هایی از این کودک آزار دیده منتشر شده است که جای کبودی، زخم و سوختگی با سیگار بر بدنش هویداست و رییس اداره بهزیستی شهرستان رفسنجان هم این موضوع را تایید کرده است.

محمود حیدری به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته است که به دنبال گزارش‌های مردمی درباره اذیت و آزار یک کودک از سوی والدینش، تیم اورژانس اجتماعی با دستور قضایی به محل اعزام شده و کودک را به بیمارستان منتقل کرده است.

به گفته این مقام مسئول محلی، مادر و ناپدری این کودک هر دو معتاد به مواد مخدر هستند و از هر دوی آن‌ها به دلیل روا داشتن این آزار و اذیت شکایت شده است: «ماموران انتظامی شهرستان رفسنجان شب گذشته مادر این کودک را با حکم قضایی در بیمارستان دستگیر کردند و ناپدری او در حال حاضر متواری است.»

دادستان عمومی و انقلاب رفسنجان اما به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که در ابتدای این حادثه مادر طفل به عنوان متهم دستگیر شد، اما پس از انجام تحقیقات مشخص شد که کودک‌آزاری از سوی ناپدری این کودک که اعتیاد به مواد مخدر داشته صورت گرفته است.

مادر این کودک که خود هشت ماهه باردار است هم مورد ضرب و جرح همسرش قرار گفته است.

به گفته حسین رییسی‌نژاد قانونگذار کودک‌آزاری را جرم دانسته و دستگاه قضایی بدون هیچ‌ مماشاتی با متهمان بزه کودک‌آزاری برخورد قاطع خواهد کرد: «با ناپدری ستایش برخوردی قاطع خواهد شد و مجازاتش حبس خواهد بود.»

پرونده ستایش در حال حاضر در دادگستری شهرستان رفسنجان در دست بررسی‌ست و این دختر سه ساله تا پایان بررسی‌های لازم و صدور حکم دادگاه، زیر نظر بهزیستی این شهرستان نگهداری خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های سازمان بهزیستی در سال ۹۴، کودک‌آزاری در کنار همسر آزاری و خشونت خانگی، موضوع بیش‌ترین تماس‌ها با اورژانس اجتماعی در ایران بوده است.

بر پایه آمار، روزانه ۴۰ مورد کودک‌آزاری به مرکز اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی گزارش می‌شود. شماری از این کودک‌آزاری‌ها به مرگ کودکان منجر می‌شود.

این آمار صرفا کودک‌آزاری‌هایی را شامل می‌شود که به سازمان بهزیستی اطلاع داده شده و ممکن است رقم واقعی کودک‌آزاری بیش از این باشد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز اورژانس اجتماعی کشور در مورد کودک‌آزاری در سال ۹۳، پنج هزار و ۱۷۵ دختر و سه هزار و ۱۸۹ پسر مورد کودک‌آزاری قرار گرفته‌اند.

در ایران تنها ۱۱ سال است که کودک‌آزاری به‌عنوان «جرم عمومی» شناخته شده و پیگیری آن منوط به شکایت قربانی نیست. با وجود این مجازات‌هایی که برای کودک‌آزاری در نظر گرفته می‌شود معمولا متناسب با جرم نیست و بستگان درجه یک، به‌ویژه پدر، حتی در مواردی که آزار منجر به قتل کودک شود به مجازات سنگینی نمی‌رسد.

بسیاری از نزدیکان، بستگان و از همه مهم‌تر همسایگان نیز کودک‌آزاری را امری خصوصی و خانوادگی می‌دانند و اغلب از گزارش آن خودداری می‌کنند.


در همین زمینه