یکی از دست‌کم هفت ایرانی دو تابعیتی‌ای که در طول ۹ ماه گذشته از سوی سپاه پاسداران ایران بازداشت شده بود، به ۱۸ سال حبس محکوم شده است. رضا (رابین) شاهینی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی‌ست که حکم محکومیتش به اتهام جاسوسی در دادگاه عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان صادر شده است.

Reza Shahini
رضا (رابین) شاهینی

این در حالی‌ست که دستگاه قضایی ایران در روزهای گذشته شش متهم به جاسوسی دیگر به نام‌های محمدباقر و سیامک نمازی، علیرضا امیدوار، نزار زکا، فرهاد عبدصالح و کامران قادری را هر کدام به ۱۰ سال زندان محکوم کرده است: احکام سنگین قضایی برای شش متهم به جاسوسی آمریکا

افراد محکوم شده اغلب دو تابعیتی هستند.

در یک سال اخیر حکومت ایران دست‌کم ۱۰ ایرانی دو تابعیتی را دستگیر کرد است. این رقم بیش‌ترین میزان دستگیری دو تابعیتی‌ها در یک دوره زمانی کوتاه در سال‌های اخیر است: رکوردشکنی در بازداشت دو تابعیتی‌ها: یک ایرانی‌آمریکایی دیگر بازداشت شد

علاوه بر این در ۱۰ روز گذشته یک شهروند دو تابعیتی دیگر هم دستگیر شده است.

در واکنش به احکام صادر شده برای دو تابعیتی‌ها، یک کاربر توییتر به نام آقای خاص نوشته است که: «تو این سه سال بهترین طرح اقتصادی روحانی همین بود که دو تابعیتی‌ها رو دستگیر می‌کنیم می‌گیم پول بدین آزادشون کنیم.»

رضا شاهینی ۴۶ ساله اما بیش از ۱۶ سال در آمریکا زندگی کرده است. او که به نوشته وایس نیوز، در رشته «امنیت بین‌المللی و حل تنازعات» از  دانشگاه ایالتی سن دیه‌گو فارغ التحصیل شده است، برای دیدار با خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود که نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران، تیر ماه سال جاری او را در شهر گرگان، مرکز استان گلستان بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

ماموران حکم بازداشتی به او نشان داده‌ بودند که بر اساس آن او به اقدام علیه امنیت ملی متهم شده بود. منزل مسکونی او تفتیش شده و لوازم شخصی و الکترونیکی‌اش را هم همراه با خود او برده بودند.

دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرد که او برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در رشته امنیت ملی پذیرش گرفته بوده اما در هیچ کلاسی ثبت‌نام نکرده. قرار بوده است شاهینی روز ۲۵ ژوئن به سن دیه‌گو بازگردد تا از ۲۲ آگوست درسش را شروع کند.

دوست دختر او که هویت خود را فاش نکرده، بیش از این گفته بود که او به صلح و عدالت و حقوق بشر علاقه داشت و می‌خواست مدافع حقوق بشر باشد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی او را به «همکاری با دولت‌های متخاصم، اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با عناصر و رسانه‌های ضد انقلاب» متهم کرد و بر اساس این اتهام حکم ۱۸ سال حبس برایش صادر شده است.

او اعلام کرده که برای اعتراض به این حکم دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

یک منبع نزدیک به خانواده رضا شاهینی پیشتر به خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفته است که وکیل خانواده او علی‌رغم پیگیری‌های لازم درباره وضعیت آقای شاهینی اطلاعاتی به دست نیاورده است.

وکیل رضا شاهینی هم پیش از این گفته بود که موکل او در سال ۲۰۰۹ میلادی/ ۸۸ هجری شمسی در ایران بوده و در برخی راهپیمایی‌ها شرکت کرده است، با این حال نمی‌داند دستگیری او پس از هفت سال چگونه قابل توجیه است.

وزارت امور خارجه آمریکا که پیشتر اعلام کرده بود بازداشت رضا شاهینی را بررسی می‌کند، صدور حکم ۱۸ سال زندان برای او را محکوم کرده و از این بابت ابراز نگرانی کرده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: «ما از گزارش محکومیت رضا شاهینی که گفته می‌شود یک شهروند آمریکایی است آشفته شده‌ایم. ما باز هم از ایران می‌خواهیم تا به حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین افراد احترام بگذارد و تضمین کند که در رویه‌های قانونی و محاکمه‌های خود شفاف، عادلانه و بر پایه حقوق و الزامات بین‌المللی عمل  خواهد کرد.»

کربی در پاسخ به سوال دیگری در مورد انگیزه جمهوری اسلامی از بازداشت شهروندان ایرانی- آمریکایی و این‌که تهران برای گرفتن باج از واشنگتن دست به چنین کارهایی می‌زند هم گفته است: «من نمی‌توانم درباره آن‌چه مقام‌های ایران در ذهن دارند صحبت کنم. من نمی‌توانم درباره انگیزه آن‌ها از این کارها حرف بزنم اما می‌توانم بگویم که ما هرگز باج نمی‌دهیم. پیش از این هم این کار را نکرده‌ایم و اکنون هم چنین کاری نخواهیم کرد. ما سیاست‌مان را تغییر نداده‌ایم و باز هم نگرانی‌های‌مان را درباره شهروندان بازداشت شده در ایران به مقام‌های این کشور اعلام می‌کنیم.»

او همچنین به تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر علیه ایران اشاره کرده و گفته است که آمریکا این تحریم‌ها را حفظ کرده و از قطعنامه سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در ایران حمایت می‌کند.


جان کربی: ما خطرهای سفر به ایران را صادقانه با مردم آمریکا در میان گذاشته‌ایم اما باز تاکید می‌کنیم که اگر گفته می‌شود ما برای آزادی شهروندان‌مان باج می‌دهیم چنین نیست و من این مساله را رد می‌کنم. ما همواره برای آزادی آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران تلاش می‌کنیم اما باج نمی‌دهیم و این سیاست ما تغییر نکرده است.


در همین زمینه

ایران: آمریکا در احکام قضایی ما دخالت نکند