در حالی‌که روز گذشته اعلام گرديد پخش مسابقات فوتبال در سالن‌های سينما تا اطلاع ثانوی متوقف شده است، فرماندار نيروی انتظامی ايران گفت ضرورتی برای اين کار نبود.

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، سردار اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران درباره توقف پخش مسابقات فوتبال در سالن‌های سينما توسط پليس اماکن عمومی، گفت: «صحنه‌هايی که دفعه قبل هنگام پخش فوتبال ديده شد صحنه‌های خوبی نبود و ما گفتيم سينمادارها بايد برای آن تمهيداتی بينديشند.»

وی افزود: «چه ضرورتی دارد در کشور ما که فوتبال به‌طور زنده از تلويزيون پخش می‌شود مردم در سينما فوتبال ببينند.»

سردار احمدی‌مقدم ادامه داد: «نقش فوتبال در فضای عمومی برای کشورهايی است که پخش زنده ندارند و مردم برای ديدن فوتبال پول می‌دهند و آن را در فضای عمومی مثل کافه‌ها و سينماها به تماشای فوتبال می‌نشينند.»

وی با بيان اين‌که «اين مسأله مربوط به حوزه پليس نمی‌شود و مربوط به بينندگان و متوليان خاص آن است» افزود: «آن‌چه در بيرون فضای سينما و پس از ديدن فوتبال پيش می‌آمد واکنش‌هايی داشت.»
 

روز پنج‌شنبه ۳۰ دی‌ماه اداره اماکن عمومی ورود زنان به سالن‌های سينما برای تماشای مسابقات فوتبال را ممنوع کرد.

اين تصميم پس از آن گرفته شد که علاقمندان به تماشای فوتبال، ديدار تيم‌های ملی فوتبال ايران و امارات را در سه پرديس سينمايی ملت، زندگی و آزادی ديدند.
 

در پی آن، روز گذشته اعلام گرديد تا به نتيجه رسيدن رايزنی‌های ارشاد با اداره‌ اماکن در اين‌باره، نمايش فوتبال در سينماها به‌طور کلی متوقف شده است.
 

اميرحسين علم‌الهدی، مدير پرديس‌های سينمايی شهرداری تهران، در مورد اين تصميم گفت: «باتوجه به اين‌که حضور خانواده‌ها برای ما بسيار اهميت دارد و حضور خانواده‌ها و خانم‌ها در زمان پخش فوتبال باعث بالا رفتن ضريب امنيت می‌شود و از طرفی اداره اماکن نيز اعلام کرده که سينماها نمی‌توانند به خانم‌های متقاضی تماشای فوتبال در سالن‌های سينما بليط بفروشند؛ لذا پخش مسابقات تا اطلاع‌ ثانوی در سالن‌های سينما متوقف شده است.»
 

وی از چنين تصميمی اظهار تأسف کرد و گفت: «متأسفانه ما هر روز فرصت‌های خوبی را ازدست می‌دهيم و از امکاناتی که می‌توانيم در راه پر کردن اوقات فراغت مخاطبان و به‌ويژه جوانان به‌صورت مطلوب استفاده کنيم؛ بهره‌ای نمی‌بريم.»
 

اين مدير سينما افزود: «حضور جوانان و خانم‌ها و خانواده‌ها در سالن‌های سينما در زمان پخش فوتبال بسيار مطلوب بود و امنيت اجتماعی را ارتقاء می‌داد. اين استقبال به اندازه‌ای بود که علاوه بر پرديس‌های ملت و آزادی قرار بود پرديس زندگی نيز به اين برنامه اضافه شود اما فعلأ پخش فوتبال در سينماها متوقف شده است.»

پخش مسابقات مهم فوتبال در سالن‌های سينما، به‌ويژه در سطح مسابقات تيم‌های ملی، با وجود پخش زنده در شبکه‌های تلويزيونی، به‌طور عمومی در بيشتر کشورهای جهان متداول است. در ايران اين اقدام با نمايش مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ در پرديس‌های سينمايی تهران آغاز شد که با شروع پانزدهمين دوره جام ملت‌های آسيا در قطر و حضور تيم ملی فوتبال ايران در اين مسابقات نيز با استقبال مردم روبه‌رو گرديد.

در ايران زنان اجازه ندارند در ورزشگاه‌ها به تماشای فوتبال بنشينند. ممنوعيت حضور زنان ايران در ورزشگاه‌ها برای تماشای فوتبال، پس از انقلاب ايران اعمال شد. مدافعان حقوق زنان اين ممنوعيت را «تبعيض جنسی» می‌دانند.

فعالان حقوق زنان در سال‌های اخير تلاش‌هايی برای رفع اين محدوديت انجام دادند و حتی کمپينی به نام «دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها» تشکيل دادند و چندين بار نيز به هنگام مسابقات تيم ملی فوتبال ايران در بيرون از ورزشگاه دست به تجمعات اعتراضی زدند.