در پی یک شکایت حقوقی، دستگاه قضایی آلمان علیه مارک زاکربرگ و مدیران ارشد فیسبوک به اتهام تشویش اذهان عمومی و انتشار کامنت‌های نفرت‌پراکنانه اقامه دعوی کرد.

mark-zuckerberg

دادستانی شهر مونیخ بر اساس شکایت وکیلی از شهر ورتسبورگ آلمان، پرونده‌ای علیه موسس و مسئولان ارشد فیسبوک تشکیل داده است. اتهام مارک زاکربرگ و مدیران دیگر این شبکه اجتماعی، تشویش اذهان عمومی و تسامح در انتشار کامنت‌های نفرت پراکنانه عنوان شده است.

هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، عصر جمعه (۴ نوامبر/۱۴ آبان) نوشت یک وکیل دادگستری به نام چان ژو، مارک زاکربرگ را به نادیده گرفتن فراخوان‌های‌ قتل، تهدیدهای خشونت‌بار، انکار هولوکاست و جرایم دیگر در کامنت‌های فیسبوکی متهم و بر این اساس از او شکایت کرده است.

چان ژو گفته که پیام‌های نفرت‌آمیز در این شبکه اجتماعی با وجود درخواست‌ها و تذکرهای مکرر او حذف نشده‌اند.

افزون بر زاکربرگ، از شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیات فیسبوک و هم‌چنین هماهنگ کننده بخش اروپایی این شرکت آمریکایی، آلن و همکار برلینی او اوا ماریا کیرش‌زیپر نیز شکایت حقوقی شده است.

فیسبوک از یک سال قبل با انتقادهای مشابهی در زمینه انتشار کامنت‌های مروج نفرت و کوتاهی در پاک کردن این کامنت‌ها روبروست. دادستانی شهر هامبورگ نیز اوایل سال ۲۰۱۶ علیه فیسبوک به همین دلیل اقامه دعوی کرده بود. اما این پرونده مختومه شد زیرا کسانی که مورد شکایت قرار گرفته بودند، خارج از حوزه استحفاظی دستگاه قضایی آلمان قرار داشتند.

هایکو ماس، وزیر دادگستری آلمان به فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی دیگر تا مارس ۲۰۱۷ مهلت داده تا رویکرد خود را در قبال کامنت‌ها یا پست‌های نفرت پراکنانه بهبود بخشند.