رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح می‌گوید با وجودی که تهدیدی علیه ایران در کار نبود، شب کودتای ترکیه مراقبت‌های خاصی در یگان‌های مستقر در مرزهای ایران و یگان‌های پشتیبان صورت گرفت و به ارتش، سپاه، ناجا و فرماندهان منطقه وضعیت هوشیاری اعلام شد.

سرلشکر فیروزابادی

سرلشگر حسن فیروزآبادی در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرگزاری تسنیم (وابسته به سپاه پاسداران) به پیامدهای بالقوه‌ای پرداخته که کودتای نافرجام ترکیه می‌توانست علیه وضعیت امنیتی ایران ایجاد کند. او می‌گوید خطر در این بود که یکی از جنگنده‌های ترکیه مسیرش را اشتباهی به سمت ایران سوق دهد یا به ایران فرار کند.

فیروزآبادی گفته که نباید می‌گفتیم که دعوا آنجاست و به ما چه ربطی دارد: «ممکن بود یگانی وقتی ببیند سلسله مراتب فرماندهی‌اش مختل شده، دست به اقدام ناخواسته بزند و این‌ها خطراتی بودند که در صورت بی‌دقتی متوجه کشور می‌شد.»

رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح این فرض را که اردوغان می‌خواسته در صورت پیروزی کودتا به ایران بگریزد، نادرست خوانده است.

پبش‌تر گفته شده که جنگنده‌های ایرانی از زمان فاش شدن کودتا در ترکیه تا صبح روز بعد، در حال گشت زنی در مرزهای مشترک با ترکیه بوده‌اند و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی این کشور نیز اخبار کودتا را لحظه به لحظه رصد کرده‌اند. فیروزآبادی پاسخی به چند و چون این نظارت و کنترل نداده اما گفته است که در آن شب به نیروهای مسلح در بیشتر مناطق کشور اعلام هشیاری شد و حتی لازم بود تا خانقین و سومار هم مراقبت شود: «کودتای ترکیه تهدیدی برای ما از نظر نظامی نداشت بلکه اقدامات در جهت جلوگیری از انتقال حوادث ناخواسته به سمت ایران بود.»

فیروزآبادی در بخش‌هایی از این مصاحبه منظور از انتقال حوادث ناخواسته را فعال شدن “تهدیدات خاموش گروهک‌ها” عنوان می‌کند و به نظر می‌رسد اشاره‌اش به کردها باشد.

او تاکید کرده که مرزهای ترکیه امن هستند و ترک‌ها در داخل کشورشان سیستم مقتدری دارند اما جمهوری اسلامی از داخل ترکیه تهدیدات ایذایی دارد: «هر وقت ترکیه هم فعال شود که آنجا را امن کند، برای ما هم امن می‌شود، ولی وقتی آن منطقه از دست ترکیه خارج می‌شود گروهک‌های مشابه از این فرصت استفاده می‌کنند و اقدامات ایذایی انجام می‌دهند که آن‌وقت ما فعال می‌شویم و در مرزها جلوی آنها را می‌گیریم.»

فیروزآبادی این را هم گفته که عقبه داعش زمانی در پیشروی تا شرق بغداد  به ۴۰کیلومتری ایران رسید و نیروهای مسلح ایران جلوی آنها را گرفتند. او جزییات ماجرا را با توسل به دلایل امنیتی روشن نکرده است.

پیش‌تر فرماندهان نظامی و سپاهی ایران گفته‌اند که خط قرمز ایران و داعش، مرز ۴۰کیلومتری ایران است.