دو هفته پس از تصویب قطعنامه عادی‌سازی روابط با ایران در پارلمان اروپا، سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید هنوز نظر دقیق و جامعی برای افتتاح دفتر اتحادیه در تهران وجود ندارد و بعید است این کار به زودی انجام شود.

Iran-Europa

در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام شد که زمان باز کردن دفتر اتحادیه اروپا در تهران مشخص نیست. بهرام قاسمی دوشنبه ۱۷ آبان گفت موضوع دفتر اتحادیه اروپا از یکسال پیش از طرف اروپایی‌ها مطرح شد و ما اکنون در حال بررسی آن هستیم اما زمان مشخصی برای باز کردن دفتر نداریم.

قاسمی اشاره کرده که تعداد زیادی از اعضای اتحادیه در تهران سفارت دارند و برخی از آنها می‌توانند به صورت مجزا یا هماهنگ، امور اتحادیه را پیگیری کنند.

این سخنان ده روز پس از سفر فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و دو هفته بعد از تصویب قطعنامه عادی‌سازی مناسبات با ایران در پارلمان اتحادیه بیان شده‌اند.

قاسمی قطعنامه اخیر پارلمان اروپا را چیزی جدید با نقاط مثبت و منفی خواند و گفت: «در برخی بندها با دقت و شناخت درستی در باره ایران صحبت شده بود اما نکات منفی، غیردقیق و غیرقابل قبولی از نظر ما هم در آن وجود داشت.»

قطعنامه مورد نظر، علاوه بر تاکید به گشایش باب همکاری و تعامل با ایران، یادآوری می‌کند که همکاری با این کشور باید زمینه سوق دادن تهران به رویکردهای مناسب‌تر در منطقه، شفاف‌سازی اقتصادی و رعایت موازین حقوق بشری را  فراهم سازد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت قطعنامه‌های پارلمان اروپا الزام‌آور نیستند اما فشار و بار روانی دارند.

این مصوبه خواهان نفوذ بیشتر اروپا بر ایران در قیاس با آمریکا برای یافتن راه‌حلی سیاسی در بحران سوریه و یمن و هم‌چنین کاهش تنش میان تهران و ریاض است و به نظر می‌رسد جنبه مثبت آن از دید وزارت خارجه همین بخش باشد.

بهرام قاسمی گفته است که پس از تحمیل تحریم‌ها، گفت‌وگوهای مشورتی و انتقادی با اتحادیه اروپا قطع شده اما به زودی شروع می‌شود. او خبر داد که روز چهارشنبه ۱۹ آبان  دیدار و مذاکراتی در سطح معاون وزیر و طرف اروپایی برگزار شوند. خبرگزاری ایسنا پیش‌تر نوشته که هلگا اشمید و مجید تخت‌روانچی در این روز در بروکسل به گفت‌وگو خواهند پرداخت.

اتحادیه اروپا بیش از ۱۴۰ دفتر نمایندگی در کشورهای مختلف جهان دارد. محور سفر یک روزه موگرینی به تهران، مسائل سوریه و یمن بود اما بحث افتتاح دفتر اتحادیه اروپا نیز قرار بود طی این سفر پیگیری شود.

گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران با مقاومت محافل تندرو همراه بوده است. محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه از جمله افتتاح این دفتر را تاسیس “لانه فساد” خوانده است.