ارتش عراق در مسیر پیشروی به سوی موصل، گوری دسته‌جمعی با حدود یکصد جسد کشف کرده است. سر اجساد از بدن جدا شده و شناسایی هویت قربانیان به دلیل گذر زمان میسر نیست.

mossul

نظامیان عراقی اعلام کرده‌اند که در شهر حمام العلیل در جنوب موصل، گوری جمعی یافته‌اند. این شهر  روز شنبه ۵ نوامبر از چنگ نیروهای داعش آزاد شد.

یکی از سخنگویان ارتش عراق اعلام کرد که این گور دسته‌جمعی در نزدیکی دانشگاه کشاورزی منطقه یافته شده و تنها اسکلتی از قربانیان به جای مانده است. مسئولان قانونی سرگرم تحقیق در مورد هویت قربانیان هستند اما به سختی می‌توان تشخیص داد که آنها نظامی بوده‌اند یا مردم عادی.

به احتمال زیاد قربانیان این گور جمعی، متعلق به اعدام‌های دسته جمعی در تابستان ۲۰۱۴ هستند. داعش در زمان تصرف بخش‌های بزرگی از عراق، گروه‌های زیادی به ویژه آنها را که مقاومت می‌کردند، اعدام کرد.

هم‌زمان با خبر کشف این گور جمعی‌‌، پیشمرگه‌های کرد توانسته‌اند وارد مرکز شهر بعشیقه در شمال عراق شوند. بعشیقه جزء آخرین سنگرهای  داعش در اطراف موصل به شمار می‌رود. این شهر در ۲۰ کیلومتری موصل و در دامنه کوهی به همین نام واقع شده است.

سربازان عراقی، پیشمرگه‌های کرد، شبه‌نظامیان شیعی ونیروهای طوایف سنی از سه هفته قبل تا کنون در حال عملیات باز پس گیری موصل هستند؛ شهری که کانون و قلب داعش در عراق محسوب می‌شود.

گمان می‌رود که در شهر یک میلیونی موصل، بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تروریست داعشی حضور داشته باشند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) روز دوشنبه ۷ نوامبر اعلام کرد که بیش از ۳۴هزار نفر از سکنه موصل در جریان درگیری طرفین در به در شده‌اند.