ییته گوته لند، سیاستمدار سوئدی از حزب سوسیال دموکرات است. او از سال ۲۰۱۴ عضو پارلمان اروپاست و همچنین عضو میز ایران در پارلمان اروپا و رییس هیات مدیره کمیته سوئد-‌ایران.

qa-eu
ییته گوته لند

این سیاستمدار سوئدی در گفت‌و‌گویی با رادیو زمانه از لزوم و ضرورت حفظ مساله حقوق بشر به عنوان اولویت در مذاکرات اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران گفته است. او همچنین در ارتباط با حکم ۱۶ سال زندان نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در زندان اوین صحبت کرده و گفته است که خود یک مادر است و حکم صادر شده برای نرگس محمدی را بسیار ظالمانه و ضد حقوق بشری می‌داند.»

گفت‌و‌گوی این عضو سوئدی پارلمان اروپا با رادیو زمانه را در ادامه می‌خوانید:

رادیو زمانه- در آستانه دور تازه‌ای از مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا هستیم و شما هم یکی از اعضای پارلمان اروپا هستید. در چه حوزه‌هایی قرار است با ایران مذاکره کنید؟

ییته گوته لند– البته که حقوق بشر! همچنین من بر این باورم که اتحادیه اروپا می‌تواند در مسائل مرتبط با محیط زیست ایران و همچنین در ارتباط با مساله آب، سلامت و دیگر موارد این‌چنینی نقش بازی کرده و حمایت کند. فکر می‌کنم که اتحادیه اروپا می‌تواند با مذاکرات در موارد این‌چنینی مردم ایران را دلگرم کند چون بر این باورم که این موارد برای مردم ایران مهم هستند.

اما در ارتباط با مساله حقوق بشر، فکر می‌کنم که این مساله امروز بسیار مهم است وقتی ما می‌دانیم ایران هنوز کسانی را که برای حقوق بشر مبارزه می‌کنند به زندان می‌اندازد. من فکر می‌کنم که اتحادیه اروپا نباید چنین اجازه‌ای بدهد. این بسیار مهم است که این مساله، مساله اصلی و بخش مرکزی مذاکرات را تشکیل دهد و اتحادیه اروپا بر آخرین موارد نقض حقوق بشر و موارد این‌چنینی نظارت داشته باشد و مطمئن شود که اگر ما می‌خواهیم روابط و همکاری‌های خوبی با ایران داشته باشیم، ایران رفتار خود را تغییر دهد.

  • چنان که می دانید در پسابرجام، کشورهای اروپایی حجم بالایی از مبادلات اقتصادی را با ایران دارند. تاثیر این مذاکرات بر این مساله چیست؟ اولویت حقوق بشر در این مبادلات و در مذاکرات میان اتحادیه اروپا و ایران در کجاست؟

– این بسیار مهم است که امروزه این مساله از اهمیت بیش‌تری نسبت به گذشته برخوردار شده است. تمرکز برای سال‌ها بر روی توافقات در حوزه انرژی بود و در تمام این مدت مساله حقوق بشر در بحث‌ها و مذاکرات در مرکز توجهات نبود اما امروز به نظر می‌رسد که پنجره‌ای باز شده و فرصتی فراهم شده تا با ایران در ارتباط با مسائل حقوق بشری صحبت شود و بنابراین من بر این باورم که اتحادیه اروپا باید روند خود را تغییر دهد و در این حوزه و در روابط خود با ایران بسیار فعال‌تر از گذشته باشد.

  • پس با این وصف شما تنها می‌توانید امیدوار به این مساله باشید چرا که میزان تبادلات اقتصادی میان کشورهای اروپایی به مانند سوئد با ایران بسیار بالاست. پس با این حساب شما فکر می‌کنید که ممکن است کشورهای حوزه اسکاندیناوی و به‌طور کلی کشورهای اروپایی مساله حقوق بشر را به عنوان اولویت خود در نظر بگیرند؟

– ما باید اطمینان حاصل کنیم که این مساله روی بدهد. من عضو پارلمان اروپا هستم و همچنین عضو میز ایران در این پارلمان هستم. در مذاکراتی که آنجا انجام می‌شود ما به طور قطع بر روی مساله حقوق بشر در ایران تمرکز می‌کنیم. همچنین بر بقیه حوزه‌هایی که در آینده ایران را به همکاری‌های بهتر با اتحادیه اروپا ترغیب می‌کند تمرکز داریم. بنابراین این مساله بسیار مهم است که نگذاریم موضوع حقوق بشر به حاشیه برود. فکر می‌کنم که در میز ایران در پارلمان اروپا این مساله یکی از مسائل بسیار مهم است، اما این هم بسیار مهم است که اتحادیه اروپا در دور جدید مذاکرات با ایران بر موضوع حقوق بشر متمرکز شود. فدریکا موگرینی {مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا} نیز این امر را به عنوان یکی از اولویت‌های خود دارد. ما سال‌ها بود که بر روی این مساله تمرکز نکرده بودیم. من همچنین بر این باورم که ایران بازار بزرگی برای اتحادیه اروپاست. ایران بیش از ۷۰ میلیون جمعیت دارد و این رقم بسیار زیادی است. بنابراین فکر می‌کنم که علاقه‌های اقتصادی بسیاری در روابط میان ایران و اروپا برای داشتن رابطه‌ای خوب در آینده وجود دارد. اما این نمی‌تواند بدون پیش شرط باشد. این مساله باید به صورت جریانی اساسی در این مذاکرات مطرح شود. ما این وضعیت را نمی‌پذیریم که در آن فردی برای حقوق بشر مبارزه کند، در کمپین علیه مجازات اعدام فعال باشد، فرد بسیار شجاعی‌ باشد و برای حقوق اساسی مردم مبارزه می‌کند، و بعد به بیش از ۱۰ سال و فکر می‌کنم ۱۶ سال زندان محکوم شود

  • بله، دقیقا! اتفاقا می‌خواستم در ارتباط با نرگس محمدی با شما صحبت کنم. همان‌طور که می‌دانید وزارت امور خارجه ایران بیانیه اتحادیه اروپا را درباره حکم زندان نرگس محمدی محکوم کرده است. شما پس از این بیانیه چه کرده‌اید؟ آیا ابزاری یا راهی در اختیار دارید که با آن با حکومت ایران در این خصوص برخورد کنید؟

– من فکر می‌کنم که اتحادیه اروپا باید بر مواضع خود پافشاری کند نه این‌که بر مساله متمرکز شود و بعد از آن بگذرد. اما اگر ایران آن را محکوم کرده باشد، این می‌تواند نشانه این حقیقت باشد که ایران نسبت به فعالیت‌های جهان پیرامونش حساس است. من خود یک مادر هستم. این حکم {حکم نرگس محمدی}، بسیار ظالمانه و ضد حقوق بشری‌ست. بر این باورم که اتحادیه اروپا نباید این مساله را رها کند، حتی اگر از سوی ایران با انتقاد روبه‌رو شود. باید به صورت مداوم و استوار و به شکلی کاملا مشخص با ایران برخورد شود چرا که این کشور دستاوردهای بسیاری در روابط با اروپا داشته و می‌تواند برد بسیاری بکند.

علاوه بر این‌ها مشکلات محیط زیستی و سلامت و همچنین جریان‌های مربوط به مسائل مرتبط با آب نیز در ایران وجود دارد. در این وضعیت (و با توجه به فرصت مذاکرات) و …، ایران می‌تواند دستاوردهای زیادی در مبادلات آتی میان خود و اتحادیه اروپا داشته باشد. کشورهای اروپایی تکنولوژی بالایی دارند و می‌توانند فرصت‌های زیادی ایجاد کنند و شریک خوبی برای ایران باشند. اگر اتحادیه اروپا قرار است چنین همکاری‌ها و مشارکت‌هایی با ایران داشته باشد، ایران نیز باید به این مساله احترام بگذارد که نمی‌تواند درگیر موضوعات حقوق بشری باشد و غیر حقوق بشری عمل کند. این مساله برای ما بسیار مهم است که زنی به عنوان یک فعال حقوق بشر اکنون در زندان است. خانم محمدی در حوزه‌های مربوط به مجازات اعدام فعالیت داشته و بر این مساله تمرکز کرده است. من می‌دانم که در ایران بحث‌هایی در ارتباط با مجازات اعدام وجود دارد اما این مساله منطقی نیست که ایران با زنی که بر روی مشکلی در کشورش تمرکز کرده و برای حل آن در حال فعالیت است، همراهی نمی‌کند و با او برخورد هم می‌کند.

  • پس شما بر این مورد یا موارد مشابه تمرکز می‌کنید؟

– بله. کمیته ایران و سوئد که من عضو هیات مدیره آن و در حال حاضر رییس آن هستم، کمیته‌ای‌ست که بر روی مسائل حقوق بشری تمرکز دارد و به هیچ حزب سیاسی‌ای وابسته نیست. این کمیته بر این مساله تمرکز دارد که مردم بتوانند نظرات و ایده‌های خود را به عنوان انسان‌های مورد احترام مطرح کنند. از این رو موارد این‌چنینی (مانند مساله نرگس محمدی) برای ما بسیار مهم است و تلاش می‌کنیم تا مردم ایران و مردم سراسر جهان از این‌که چه اتفاقاتی در حال رخداد است آگاه شوند.

  • همان‌طور که می‌دانید به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا یا در کانادا روش خاصی برای آزادی افرادی (به عنوان نمونه هما هودفر، شهروند ایرانی کانادایی) یا افراد دیگری که تابعیت دوگانه دارند وجود دارد. آن‌ها (مسئولان آمریکایی یا کانادایی) در ارتباط با این افراد با حکومت ایران مذاکره می‌کنند و این مذاکرات اغلب به آزادی ایشان می‌انجامد. آیا شما طرح خاصی برای افرادی مانند نرگس محمدی دارید که تابعیت دوگانه ندارند؟ آیا طرح یا برنامه خاصی برای مشکل این افراد می‌تواند وجود داشته باشد؟

– من نمی‌توانم از سوی فدریکا موگرینی یا کمیسیون اروپا حرفی بزنم اما مطمئنم که آن‌ها به این مسائل توجه دارند. از سوی دیگر وقتی مساله به پارلمان اروپا می‌رسد باید بگویم که قطعا ما در ارتباط با مشکل افرادی که در چنین موقعیتی هستند بسیار بحث می‌کنیم. و بله! ما در این ارتباط در جلسه آتی هم بحث و گفت‌و‌گو خواهیم کرد.

  • آیا از به راه افتادن کارزار جهانی برای آزادی نرگس محمدی مطلع هستید؟ و آیا می‌توانید کاری برای آن انجام دهید؟ پیام‌تان برای این کارزار چیست؟

– من به واقع باور دارم که موضوع نرگس محمدی بسیار مهم است و تلاش می‌کنم این مساله را به میز ایران در پارلمان اروپا ببرم. مطمئن باشید که او و خانواده‌اش و وضعیتی که او در آن به سر می‌برد فراموش نخواهد شد. من تنها می‌توانم بگویم که این مساله بسیار مهم است. من خود یک مادر هستم. من او و فرزندانش را می‌فهمم. ما وظیفه داریم که اطمینان حاصل کنیم مردم او را فراموش نمی‌کنند و همچنان برای آزادی‌اش تلاش می‌کنند.

  • بسیاری از ایرانیان از این‌که مساله حقوق بشر در ایران پیش پای مبادلات اقتصادی قربانی شود نگرانند. به آن‌ها چه می‌توانید بگویید؟

– می‌توانم بگویم افرادی در خارج از ایران هستند که نمی‌خواهند مشکلات این‌چنینی در ایران وجود داشته باشد و اتفاقاتی این‌چنینی بیافتد. ما تلاش می‌کنیم بر روی مساله حقوق بشر متمرکز شویم و راهکارهایی را به خدمت بگیریم. این مساله یک واقعیت است که همیشه قرار نیست و نمی‌شود حقوق بشر به عنوان آخرین موضوع و مساله مورد توجه باشد. ما سال‌های بسیاری شنیده‌ایم که این زمان مناسبی برای طرح موضوع حقوق بشر نیست یا دستور کار دیگری در کار است. امروز ما باید با هم متحد و همبسته شویم و اطمینان حاصل کنیم که این مساله به آخرین نکته در دستور کار ما تبدیل نخواهد شد.


در همین زمینه