سه نماینده عضو کمیسیون زنان با حضور در نمایشگاه مطبوعات درباره برخی از مسایل حوزه زنان اظهارنظر کردند.

%d9%81%d8%b1%d8%a7%da%a9%d8%b3%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%b2%d9%86%d8%a7%d9%86

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفته زنانی که می‌خواهند وارد عرصه مدیریت سیاسی کشور شوند باید قدرت ریسک پذیری بالاتری داشته باشند چون ساختار مردانه قدرت زنان را به بازی نمی‌گیرد و اجازه نمی‌دهد زنان بروز کنند.

 پروانه سلحشوری با بیان اینکه در حوزه‌های سلامت، بهداشت، آموزش و پرورش و آموزش عالی زنان از وضعیت خوبی برخوردارند، گفته که وضعیت ایران در این زمینه‌ها به نسبت کشورهای توسعه یافته بهتر است و میانگین دانشجویان در سطح کارشناسی ۶۰ درصد دختر است.

سلحشوری به نیاز ایران به حضور زنان در عرصه های سیاسی و مدیریتی اشاره کرده و گفته: «در حوزه قدرت ثابت شده هر جا که زنان عهده‌دار مسئولیت بوده‌اند ۷۰ درصد کمتر از مردان به فساد اداری دچار شده‌اند. اگر خود را با کشورهای آسیای میانه بخواهیم مقایسه کنیم می‌بینیم که جامعه ما پیشرفته است و زن در آن ارزش دارد.»

فاطمه سعیدی عضو فراکسیون زنان مجلس هم درباره جایگاه و مرتبه‌ مدیریت سیاسی زنان در جامعه گفته: «متاسفانه رتبه زنان در این زمینه پایین است و با وجود توانمندی بالای زنان هنوز در امور سیاسی کشور از آنها استفاده نشده است.»

او گفته حضور نیافتن زنان در عرصه‌های مدیریتی دلیل عدم توانمندی آنان نیست و دولت با انتخاب هایی که انجام داده نشان داده به حضور زنان در عرصه های مدیریتی اعتقاد دارد.

موضوع مشارکت سیاسی زنان در هفته‌های اخیر با مطالبه گروهی از زنان برای درخواست از روحانی برای استفاده از زنان در پست‌های بالای کابینه با دیگر مطرح شده است. زهرا احمدی‌پور، مدیرکل پیشین تقسیمات کشوری در وزارت کشور هفته گذشته با حکم حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، به ریاست سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رسید.

آماری از اعتیاد زنان در دست نیست

 فاطمه ذوالقدر نماینده تهران، در نشست نمایشگاه مطبوعات، با اشاره به اینکه حدود ۳.۵ میلیون زن سرپرست خانوار در ایران وجود دارد گفته با وجود اینکه در لایحه برنامه ششم پیش‌بینی نشده بود، ماده‌ای اضافه شده که تا پایان سال اول برنامه ششم تمامی این افراد توسط دولت تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرند.

او به مشکلات گروهی از زنان که آنها را زنان بدسرپرست نامیده اشاره کرده و گفته آمار دقیقی از این افراد وجود ندارد اما آنها هم مشکلاتی دارند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

زنان بدسرپرست به زنانی اطلاق می‌شود که همسران آنها به دلیل اعتیاد یا جرم و جنایت امکان مشارکت در تامین هزینه‌های زندگی را ندارند.

فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه آمار دقیقی درباره اعتیاد زنان وجود ندارد گفته اعتیاد در زنان نیز رو به گسترش است و حتی به دامنه مدارس هم راه پیدا کرده است.

او گفته: «حتی بیمارستان هایی برای ترک اعتیاد دانش آموزان وجود دارد که جای نگرانی است.»

به گفته او  این مساله هم در زمان فانی وزیر سابق آموزش و پرورش و هم در زمان وزارت دانش آشتیانی مطرح شده و یکی از مطالبات از وزیر این است که در مسائل تربیتی و پرورشی به ویژه دختران دانش آموز حتما این مسائل را مورد توجه قرار دهد.