سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید نمی‌توان در مورد الکترونیکی شدن انتخابات سال ۹۶ پیش‌بینی کرد اما دولت سعی دارد این شیوه را به طور آزمایشی در انتخابات شورای شهر و روستا اجرا کند.

entekhabat88

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید از وزارت کشور خواسته‌ایم موارد امنیتی، دسترسی آسان رای دهندگان به صندوق‌ها و وارد نشدن خدشه به صحت انتخابات در صورت برگزاری انتخابات الکترونیک را مد نظر قرار دهند.

عباسعلی کدخدایی می‌گوید از شورای نگهبان سوالاتی در مورد چگونگی برگزاری انتخابات الکترونیک شده که هنوز پاسخی نداده‌اند.

خبرگزاری تسنیم به نقل از کدخدایی می‌نویسد در حال حاضر جلسات مستمر  کارشناسی بین وزارت کشور و شورای نگهبان در باره چگونگی برگزاری انتخابات الکترونیک تشکیل می‌شود. او عنوان کرده که نمی‌توان در مورد الکترونیکی شدن انتخابات سال ۹۶ پیش‌بینی کرد اما دولت سعی دارد این شیوه را به طور آزمایشی در انتخابات شورای شهر و روستا اجرا کند.

طبق مصوبه دولت روحانی در دهم خرداد ۹۴ قرار بود انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان در اسفند همین سال نیز به صورت الکترونیکی انجام شود که این امر به دلیل اختلاف نظر شورای نگهبان و وزارت کشور و آماده نبودن زیرساخت‌ها انجام نشد.

بحث الکترونیکی شدن انتخابات در ایران از سال ۱۳۷۱ و دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی مطرح است. در ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وزارت کشور این شیوه را اجرا کرد اما نتیجه کار شمارش آرا با چند روز تاخیر بود.

یکی از اهداف انتخابات الکترونیکی صرفه‌جویی در وقت مردم و همچنین کاهش هزینه‌های اجرایی سازمان‌های دولتی است. روش‌های اتخاذ رای به صورت سنتی دارای معایب زیادی هستند. صرف وقت زیاد برای شمارش آرا، هزینه‌های کلان تشکیل حوزه‌های رای‌گیری، هدر رفتن منابع انسانی در این حوزه‌ها و به ویژه امکان دستکاری در صندوق‌ها و ‌آرای ماخوذه، مهم‌ترین اشکالات این سیستم عنوان می‌شوند.

شورای نگهبان همواره خواهان شمارش دستی و سنتی آرا بوده و نسبت به صحت کارکرد نرم‌افزارها و سخت افزارها، و ساز و کار فنی و عملیاتی این شیوه ابراز تردید می‌کند.

الکترونیکی شدن انتخابات در ایران مستلزم برطرف شدن ضعف‌ زیرساخت‌های سخت افزاری، استاندارد تجهیزات، کدهای لازم مربوط به هویت رای دهنده و هویت کاندیدا و اطمینان از آلوده نبودن رایانه‌ها به بدافزار است. یک مشکل دیگر سرعت اینترنت و فراگیری آن، امنیت سایبری، آشنایی رای‌دهندگان و مسئولان حوزه‌های رای‌گیری است.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد.