به دنبال انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای از او خواسته است تا نسبت به مواضعش در جریان مبارزات انتخاباتی تجدید‌نظر کند و حرف‌هایش درباره زیر پا گذاشتن تعهدات آمریکا در زمینه حقوق بشر را تکرار نکند.

در این بیانیه به ترامپ هشدار داده شده است که اگر دولت و کشور او موازین حقوق بشر را نادیده بگیرد، دیگر نمی‌تواند کشورهای دیگر را برای رعایت حقوق بشر تحت فشار بگذارد.

trump

سازمان دیدبان حقوق بشر همچنین از ترامپ خواسته است تا حقوق بشر را محور سیاست‌های داخلی و خارجی خود قرار دهد.

کنث راث، مدیر اجرایی سازمان دید‌بان حقوق بشر، با انتقاد از دونالد ترامپ گفته است حالا که او پیروز انتخابات شده باید از نفرت‌پراکنی کردن پرهیز کند و به همه کسانی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند احترام بگذارد: «ترامپ با کمپینی وارد کاخ سفید شده است که در آن زن‌ستیزی، نژاد‌پرستی و دیگری‌هراسی گفتمان غالب بوده، اما رفتن این مسیر نمی‌تواند باعث موفقیت یک حکومت شود. ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری منتخب باید شیوه رفتار و عملی را برگزیند که بیانگر احترام و توصیه‌ کننده توجه به حقوق بشر برای همه باشد.»

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود در مورد حقوق زنان و اقلیت‌ها، پناهجویان و پناهندگان و … اظهار‌نظرهایی جنجال‌برانگیز کرد که با خشم و واکنش فعالان مدنی و حقوق بشری روبه‌رو شد.

دیدبان حقوق بشر به صحبت‌های او در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ اشاره کرده است که گفته بود: «مردمی که از مکزیک روانه آمریکا می‌شوند، بهترین آدم‌های آنجا نیستند که به اینجا می‌آیند …. مکزیک افراد مساله‌دار را به اینجا می‌فرستد و آن‌ها مشکلات‌شان را برای ما می‌آورند: مواد مخدر و جرم و جنایت می‌آورند. آن‌ها متجاوزان جنسی هستند. البته تصور می‌کنم که احتمالا بعضی‌های‌شان هم آدم‌های خوبی باشند.»

ترامپ همچنین گفته بود که ورود مسلمانان را به آمریکا ممنوع می‌کند.

علاوه بر این‌ها رییس جمهوری منتخب آمریکا در تبلیغات خود برای انتخابات، استفاده انواعی از شکنجه (به عنوان نمونه شکنجه آبی و غرق کردن مصنوعی متهمان) را برای گرفتن اطلاعات در مورد اقدامات تروریستی جایز دانست و به هوادارانش وعده داد بازداشتگاه گوآنتانامو را باز نگه دارد.

دیدبان حقوق بشر اما گفته است که با آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ماه ژانویه سال آینده میلادی، او وارث مشکلات عظیم حقوق بشری در داخل و خارج از ایالات متحده خواهد بود، از جمله این‌که او باید درباره نقش آمریکا در درگیری‌هایی که به نابودی گسترده غیرنظامیان در سوریه، عراق، افغانستان، یمن و … انجامیده و به جریانی روزمره تبدیل شده است تصمیم‌گیری کند.

این سازمان همچنین گفته است: «حالا ترامپ این فرصت را دارد که شعارهای اغلب منزجر کننده مبارزه‌های انتخاباتی‌اش را کنار بگذارد و رعایت حقوق بشر را محور سیاست‌های داخلی و خارجی دولت بعدی قرار دهد. او باید بداند اعتبار دولت ایالات متحده در زمینه پیشبرد حقوق بشر، مدیریت خوب و حکومت قانون حفظ نمی‌شود مگر اینکه این کشور بتواند عملکرد خود در موضوعاتی مانند حقوق زنان و کودکان، حقوق کیفری، بازداشتگاه گوآنتانامو، عملیات پهپادها در خارج از مناطق جنگی و عدالت برای قربانیان شکنجه را بهبود بخشد.»


در همین زمینه