در حزب جمهوری‌خواه آمریکا اختلاف بر سر برگماری وزیر امور خارجه آینده بالا گرفته است. حامیان اصلی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آینده آمریکا، او را از انتخاب میت رامنی پرهیز می‌دهند. از رامنی به‌عنوان کاندیدای پست وزیر خارجه ترامپ یاد شده است.

دونالد ترامپ ۱۹ نوامبر / ۲۹ آبان در نیوجرسی با میت رامنی دیداری ۸۰ دقیقه‌ای داشت.
دونالد ترامپ ۱۹ نوامبر / ۲۹ آبان در نیوجرسی با میت رامنی دیداری ۸۰ دقیقه‌ای داشت.

با مطرح شدن نام رامنی به‌عنوان وزیر امور خارجه آینده آمریکا موجی از پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی به‌راه افتاد.

کلیان کانوی، از مدیران کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، در صفحه توئیتر خود نوشت: «برخی وفاداران ترامپ نسبت به وزیر خارجه شدن رامنی هشدار داده‌اند.»

از جمله مخالفان، نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس است که از روزهای نخست کارزار انتخاباتی از ترامپ حمایت کرد. گینگریچ در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز گفت: «من می‌توانم از ۲۰ نفر دیگر نام ببرم که به دیدگاه‌های سیاست خارجی اوباما نزدیکترند.»

میت رامنی، فرماندار سابق ایالت ماساچوست، در دور نخست رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از رقیبان ترامپ در جبهه جمهوری‌خواهان بود. او همچنین در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ رقیب باراک اوباما بود.

رامنی در کارزار انتخاباتی امسال از اظهارات ترامپ درباره مسلمان‌ها و مکزیکی‌ها به‌شدت انتقاد کرده و گفته بود ترامپ «حقه‌باز» است.

مایک هاکبی، نماینده جناح راست جمهوری‌خواهان نیز به فاکس‌نیوز گفت از این‌که رامنی در کارزار انتخاباتی تمام سعی خود را کرد تا ترامپ را از دور خارج کند همچنان بسیار ناراضی است.

دونالد ترامپ روز شنبه ۱۹ نوامبر / ۲۹ آبان در نیوجرسی با میت رامنی دیداری ۸۰ دقیقه‌ای داشت. این دو جزئیاتی از این دیدار ارائه نکردند اما رامنی آن را «بسیار مهم» توصیف کرد. پس از این دیدار بود که رسانه‌ها از احتمال وزیر خارجه شدن رامنی خبر دادند.

در روزهای گذشته نام‌های رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل نیز به‌عنوان وزیر امور خارجه آینده آمریکا مطرح شده است.

به‌گفته نیویورک تایمز، جولیانی در بین جمهوری‌خواهان به‌طور روشن گفته است که به‌جز سمت وزیر خارجه حاضر نیست سمت دیگری را در کابینه ترامپ پذیرد.