مجمع تشخيص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ايران با انتشار بيانيه‌ای ادعای ويکی‌ليکس را در مورد سخنان هاشمی رفسنجانی تکذيب کرد.

به گزارش خبرگزاری کار ايران (ايلنا) مجمع تشخيص مصلحت از عملکرد برخی رسانه‌های داخلی در انتشار مطالب ويکی‌ليکس نيز انتقاد نمود.

دو روز پيش برخی از سايت‌های پشتيبان دولت و همچنين روزنامه کيهان، چاپ تهران، نوشتند ويکی‌ليکس حدود يک ماه قبل اطلاعاتی در مورد ديدار اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت و مجلس خبرگان، با مايکل پوستل سفير سابق اتريش در ايران را منتشر کرده است.

بر اساس اين گزارش‌ها ويکی‌ليکس مدعی شده که اين خبر از آخرين يادداشت‌های مايکل پوستل در ای‌ميل‌هايش، گرفته شده است. اين يادداشت‌ها پيش از تغيير وی به‌عنوان سفير اتريش در ايران نوشته شده‌اند.

در اين ای‌ميل‌ها که گزارش‌های نوبتی سفير سابق اتريش در ايران از تحولات اين کشور است، پوستل به ديدار خود با هاشمی رفسنجانی اشاره کرده و نوشته است: «دو رئيس‌جمهور سابق ايران يعنی خاتمی و رفسنجانی پای خود را از صحنه‌های سياسی معمول فراتر نهاده و تلاش خود را معطوف به هرچه شکننده‌تر کردن اوضاع قرار دادند، درست همان‌گونه که در حال حاضر نيز اين تلاش ادامه دارد.»

سايت‌های مدافع دولت ايران به نقل از ويکی‌ليکس نوشته‌اند با اين حال، رفسنجانی پيشنهاد داده است که اگر غرب شيپور تقلب در انتخابات و نقض حقوق بشر را به صدا درآورد، به ادامه کار کمک شايانی خواهد کرد.

براساس آن‌چه ويکی‌ليکس منتشر کرده، پوستل می‌افزايد: «هاشمی معتقد بود که بهترين کمک ممکن از سوی خارجی‌ها اين است که بگويند در انتخابات تقلب شده و حقوق بشر در ايران در خطر است، اگرچه وی اشاره نکرد که نتايج اين کارها به طور دقيق چه خواهد بود و چه تأثيری داشته است.»

مجمع تشخيص مصلحت در پاسخ به انتشار اين اسناد نوشته است: «پس از اثبات برخی دروغ‌پردازی‌های سايت ويکی‌ليکس که حتا برای مبتديان علم سياست هم قابل فهم بود، انتظار می‌رفت رسانه‌های داخلی در نقل مطالب آن، مصالح نظام و انقلاب را درنظر بگيرند. متأسفانه بعضی از رسانه‌ها ثابت کرده‌اند که آن‌چه برای‌شان در اطلاع‌رسانی، رسالت است، انتشار اخبار هم‌سو با جريان‌های سياسی آن‌هاست، هرچند برخلاف مصالح نظام باشد.»

اين مجمع با بيان اين‌که «در هر ديدار خارجی، کارشناسان و مترجم رسمی وزارت امور خارجه حضور دارند و اين‌گونه ديدارها کاملاً ضبط می‌شود و يادداشت‌برداری می‌کنند» از رسانه‌های داخلی مراجعه به مجموعه خبرهای مربوط به ديدارهای مسئولان اروپايی با اکبرهاشمی رفسنجانی را خواستار شد.

مجمع تشخيص مصلحت نظام آورده است: «آيت‌الله هاشمی رفسنجانی تقريباً در تمام ديدارها با صراحت تمام به طرف‌های ديدارکننده يادآوری می‌کنند که: غرب با پرونده بسيار سياهی که در مسأله حقوق بشر دارد و سياست متناقض و دوگانه‌ای با اين مسأله در جهان دارد، نمی‌تواند منادی اين اصل انسانی باشد.»

اين بيانيه رسانه‌های غربی را «تحت سيطره صهيونيسم» دانسته که «هر روز دروغ‌های زيادی را عليه ايران و انقلاب اسلامی و همه شخصيت‌های سياسی کشور می‌سازند و منتشر می‌کنند.»
 

مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان نوشته است که متن برای همه رسانه‌ها ارسال شده «تا خدای ‌نخواسته در کشور و در بين مردم آن هم در سالروز سی و سومين سالگرد پيروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، چنين تلقی نشود که مسئولان عالی‌رتبه کشور به بيگانگان دل‌خوش کرده‌اند.»