عبدالله گل، رئيس جمهوری ترکيه در تهران گفت که همه کشورهای منطقه بايد خواسته‌های ملت‌ها را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، محمود احمدی‌نژاد و عبدالله گل، رؤسای جمهور ايران و ترکيه امروز در تهران ديداری مفصلی با هم داشتند. هم‌زمان با اين ديدار نشست هیأت‌های مشترک دو کشور نيز انجام شد.
 

پس از پايان ديدار امروز، احمدی‌نژاد و گل در يک نشست مطبوعاتی شرکت کردند.

در اين نشست محمود احمدی‌نژاد بيش‌تر درباره روابط دو کشور و مذاکرات هسته‌ای ايران سخن گفت اما عبدالله گل به تحولات کشورهای منطقه نيز پرداخت.

رئيس جمهور ترکيه گفت که با احمدی‌نژاد در مورد مسائل منطقه مفصل صحبت کرده است و افزود: «در منطقه به‌ويژه منطقه خاورميانه و جهان اسلام ما شاهد يک سری تغييرات ريشه‌ای و اساسی هستيم و اين مسائل را با يکديگر مورد بررسی قرار داديم.»

وی با بيان اين‌که تحولات منطقه «غيرمنتظره» نبود، افزود: «در دنيای جديد که بحث ارتباطات اين‌قدر گسترش پيدا کرده است، چيزی را نمی‌شود از مردم پنهان کرد و مردم به تمام زاويای موضوعات واقف هستند.»

عبدالله گل گفت که در کنفرانس اسلامی سال ۲۰۰۳ در تهران نيز گفته بود که «همه ما (کشورهای منطقه) بايد يک ارزيابی از واقعيت‌های درونی کشور خودمان داشته باشيم. خواسته‌های ملت‌ها را مورد توجه قرار دهيم و بايد اصلاحات سياسی و اقتصادی هم‌سو با خواسته‌های ملت‌ها را مورد توجه قرار دهيم.»

رئيس جمهور ترکيه ادامه داد: «وقتی رهبران و رؤسای کشورها خواسته‌های ملت‌ها را مورد توجه قرار نمی‌دهند، خود مردم در جهت احقاق خواسته‌هايشان وارد عمل می‌شوند.»

وی در پايان گفت: «آرزوی ما اين است که منافع و خواسته‌های مردم مورد اجابت مسئولان و دولت‌های منطقه قرار بگيرد.»

محمود احمدی‌نژاد نيز در اين نشست مطبوعاتی گفت که حجم روابط تجاری ايران و ترکيه در سال گذشته از مرز ۱۰ ميليارد دلار عبور کرد.

احمدی‌نژاد افزود: «ما مصمم هستيم با همکاری همه‌جانبه اين را به مرز ۳۰ ميليارد دلار در سال برسانيم و اين علاوه بر سرمايه‌گذاری گوناگونی است که در بخش برق و انرژی صورت می‌گيرد.»
 

رئيس جمهور ايران از مواضع ترکيه در مورد مسائل هسته‌ای ايران سپاسگزاری کرد و نشست ۱ + ۵ در استانبول يک «موفقيت» خواند.

اين در حالی است که در آخرين دور مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱ + ۵ که در روز شنبه دوم بهمن‌ماه پايان يافت، کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در پايان مذاکرات هسته‌ای گفته بود ۱ + ۵ از موضع ايران در گفت‌و‌گوها «دل‌سرد‌» شده است.

کاترين اشتون همچنين پيش شرط‌های ايران را غير قابل پذيرش دانست و افزود در حال حاضر مذاکرات جديدی با ايران برنامه‌ريزی نشده اما در مذاکرات همچنان باز است.

عبدالله گل که يک‌شنبه شب وارد تهران شد، فردا پس از انجام تعدادی ديدار در تهران اين شهر را به مقصد اصفهان ترک خواهد کرد و بعد از اصفهان به تبريز خواهد رفت و به سفر چهار روزه خود به ايران خاتمه خواهد داد.