سردار احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نيروی انتظامی ايران از «شهادت» يکی دیگر از مجروحان تظاهرات ۲۵ بهمن ۸۹ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نام اين فرد، محمد مختاری اعلام شده است. بنا بر اين گزارش وی بر اثر «شدت جراحات وارده» فوت کرده است.

روز گذشته نيز صانع ژاله، دانشجوی دانشگاه هنر بر اثر اصابت گلوله کشته شد.

خبرگزاری فارس در مصاحبه‌هايی‌ با پدر و بردار ژاله، وی را «دانشجوی بسيجی» معرفی کرده است. اما وب‌سايت سحام‌نيوز عکسی از این دانشجو در کنار آيت‌الله حسين‌علی منتظری، مرجع تقلید مخالف حکومت منتشر کرده است.

خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران (هرانا) نوشته است که ژاله در تقاطع خيابان جمال‌زاده – انقلاب به علت اصابت مستقيم گلوله زخمی شد اما به علت شدت جراحات وارده پس از انتقال به مراکز درمانی، جان خود را از دست داده است.

طرفداران دولت معتقدند که مخالفان حکومت ايران خود به سوی تظاهرکنندگان معترض شليک می‌کنند تا با اين روش مسئوليت قتل شهروندان را به گردن حکومت ايران بيندازند.

از سوی ديگر بسيج دانشجويی دانشگاه‌های ايران که يک تشکل هوادار دولت است امروز خبر داد که مراسم تشييع پيکر صانع ژاله، فردا برگزار می‌شود.

هادی قاسمی، مسئول روابط عمومی بسيج دانشجويی دانشگاه‌های کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «مراسم تشييع پيکر شهيد صانع ژاله، دانشجوی دانشگاه هنر تهران که روز گذشته در اغتشاشات خيابانی مورد هدف تير مستقيم گروهک تروريستی منافقين قرار گرفت ساعت ۹ و نيم فردا چهارشنبه از مقابل دانشگاه هنر تهران به سمت دانشگاه تهران برگزار می‌شود.»

مخالفان دولت ایران گفته‌اند فردا اجازه نمی‌دهند که بسیج، مراسم تشییع صانع ژاله را که به گفته آن‌ها از حامیان جنبش سبز بوده، برگزار کند.

در همين حال اردشير اميرارجمند، مشاور ميرحسين موسوی خواهان تشکيل کميته حقيقت‌ياب مستقل برای رسيدگی به حوادث روز گذشته شده است.

وی درباره مجروح شدن معترضان به وب‌سايت‌ کلمه گفته است: «مجروح شدن اين عده توسط مقامات انتظامی و لباس‌شخصی‌ها، قطعی و غير قابل ترديد است.»

مشاوری موسوی، مسئوليت اين «فجايع» را بر عهده‌ی نيروهايی دانست که مسئوليت حفظ امنيت را بر عهده دارند.

امیرارجمند افزود: «ما خواستار تشکيل يک کميته‌ حقيقت‌ياب مستقل هستيم تا با رعايت موازين قانونی و بی‌طرفانه، فرد يا افرادی که مسئول اين‌گونه اعمال بودند، مشخص شوند و همچنين گروه‌هايی که اقدام به دستگيری و ضرب و شتم مردم کردند نيز شناسايی و معرفی شوند.»

آمريکا، فرانسه، اتحاديه اروپا و سازمان عفو بين‌الملل، اعمال خشونت عليه مخالفان حکومت ایران را محکوم کرده‌اند و از دولت این کشور خواسته‌اند تا حق برگزاری راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز مخالفان را به رسمیت بشناسد.

مخالفان دولت ايران، روز گذشته در پی فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان، برای راه‌پيمايی در حمايت از مردم مصر و تونس به خيابان‌ها آمده بودند اما اين راه‌پيمايی به تظاهرات ضددولتی تبديل شد.

با این حال این دو رهبر مخالفان به دلیل «حصر خانگی» نتوانستند در راه‌پیمایی شرکت کنند. وب‌سایت‌های مخالفان نیز تاکنون گزارشی درباره وضعیت موسوی و کروبی پس از حصر خانگی منتشر نکرده‌اند.