علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس ایران در سخنانی به‌مناسبت روز دانشجو در دانشگاه امیرکبیر اعدام‌های سال ۶۷ را تنها مربوط به «مخالفان مسلح» دانست و اعلام کرد که به او گفته‌اند چپ‌ها در آن زمان اعدام نشدند. او همچنین گفت که قرار است در ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی مسئله حصر خانگی رهبران جنبش سبز مطرح شود.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس: گفتند اعدام‌های ۶۷ شامل دیگر گروه‌ها و نیروهای چپ نبوده است.
علی مطهری، نماینده تهران در مجلس: گفتند اعدام‌های ۶۷ شامل دیگر گروه‌ها و نیروهای چپ نبوده است.

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، علی مطهری سه‌شنبه ۱۶ آذر در دانشگاه امیرکبیر درباره اعدام‌های سال ۶۷ صحبت کرد. او گفت: «بعد از عملیات مرصاد برخی زندانیان با مجاهدین اعلام همبستگی کردند. همان موقع این سئوال پیش آمد که با این مخالفان مسلح چه برخوردی بکنیم.»

او افزود در این‌باره از آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران حکم گرفتند و قرار شد «این افراد احضار شوند و آخرین موضع آن‌ها را در مورد سازمان [مجاهدین خلق] بپرسند.»

مطهری گفت متن حکم خمینی را به‌شکل «دقیق» به یاد ندارد اما «در نهایت قرار شد اگر این گروه چهار نفره متفق‌القول بر این بودند که این فرد بر حمایت خود از مجاهدین اصرار دارد حکم اعدام فقهی آن‌ها صادر شود.»

منظور از «گروه چهار نفره»، حسینعلی نیری (حاکم شرع)، مرتضی اشراقی (دادستان)، ابراهیم رئیسی (معاون دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده اطلاعات زندان اوین) در تابستان سال ۶۷ است که اعضای «هیئت مرگ» را تشکیل می‌دادند.

حکومت جمهوری اسلامی ایران در تابستان سال ۶۷، چند هزار تن از مخالفان سیاسی خود را در مدت دو ماه اعدام کرد. اجساد تعدادی از این زندانیان در کانال‌های جمعی و در عمق کمی از خاک در گورستان خاوران، واقع در جنوب شرق تهران دفن شد و نشانه‌ای از آن‌ها باقی نماند.

این زندانیان سیاسی بر اساس فتوایی از خمینی، در حالی‌که پیش از آن محاکمه شده و بسیاری از آن‌ها حکم زندان گرفته بودند، در دادگاه‌هایی چند دقیقه‌ای بدون هیچ‌گونه حقوق قضائی، از جمله داشتن وکیل، بار دیگر محاکمه و اعدام شدند. متن حکم خمینی را آیت‌الله حسینعلی منتظری در خاطرات خود منتشر کرده بود.

علی مطهری در ادامه سخنان خود گفت: «ما این را پرسیدیم که آیا این اعدام‌ها شامل دیگر گروه‌ها و نیروهای چپ بوده که گفتند چنین چیزی نبوده است. در حالی‌که برخی می‌خواستند این مسئله را به همه گروه‌ها ربط بدهند رئیس‌جمهور آن زمان آقای خامنه‌ای، جلوی این تندروی را گرفتند.»

مطهری در حالی این سخنان را بیان می‌کند که اعدام صدها زندانی سیاسی چپ در تابستان ۶۷، هم از سوی آیت‌الله منتظری و هم از طرف گروه‌های سیاسی و حقوق بشری امری محرز است و زندانیان وابسته به مجاهدین خلق نیز دوران محکومیت خود را در زندان می‌گذراندند و «مسلح» نبودند.

پس از انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری درباره کشتار سال ۶۷، علی مطهری در شهریورماه سال جاری نامه‌ای خطاب به مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نوشت و از او خواست که درباره این رویداد توضیح بدهد.

«مذاکره با رهبر درباره رفع حصر»

نماینده تهران در مجلس، در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حصر خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، از رهبران جنبش سبز در سال ۱۳۸۸ پرداخت و گفت: «رفع حصر جزو مطالبات بخش زیادی از جامعه ماست.»

مطهری گفت: «من فکر می‌کنم باید مسئله حصر هر چه زودتر حل شود این نمی‌شود که ما هر چند وقت دور هم جمع بشویم و این صحبت را مطرح کنیم.»

موسوی، رهنورد و کروبی از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی هستند اما تاکنون در هیچ دادگاهی محاکمه نشده و محکومیتی دریافت نکرده‌اند. موضوع رفع حصر آن‌ها از جمله مطالبات کسانی بود که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ به حسن روحانی رأی دادند و روحانی نیز این مطالبه را در برنامه خود گنجاند اما هنوز به آن عمل نشده است.

مطهری گفت: «یکی از مشکلات آزادی این افراد، نظر و عقیده برخی از مسئولان است که اگر آن‌ها معذرت خواهی نکنند یا توبه نکنند نظام و رهبری ضربه می‌خورند.»

او شش سال حصر موسوی، کروبی و رهنورد را منطبق بر قانون ندانست و افزود: «ما برنامه داریم ضمن ملاقات با رهبری و سپس دیدار با محصوران این مشکل را حل کنیم.»

پیش از این نیز برخی از مسئولان دولتی رفع حصر را در دست رهبر جمهوری اسلامی دانسته بودند.

این بار نخست نیست که علی مطهری خواهان رفع حصر سه تن از رهبران جنبش سبز می‌شود. اعتراضات چندین‌باره او تاکنون به جایی نرسیده است.