ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت، درباره راه‌پيمايی دوشنبه ۲۵ بهمن در ايران پيام‌های جداگانه‌ای منتشر کردند.

به گزارش وب‌سايت کلمه، موسوی در اين پيام، راه‌پيمايی «شکوهمند» دوشنبه ۲۵ بهمن ۸۹ را «دست‌آورد بزرگ ملت و جنبش سبز» توصیف کرده که با شرکت «همه قشرهای مردم از مردان و زنان سلحشور جامعه، در مقابل ناباوری بسياری از بدبينان و اقتدارگرايان» شکل گرفت.

اين رهبر مخالف دولت، راه‌پيمايی ۲۵ بهمن را از دو سو مورد «تهاجم» خوانده و افزوده: «از يک سو مورد تهاجم اقتدارگرايانی (قرار گرفت) که چشم به پست و مقام و زر و زور در آينده دارند.»

اشاره ميرحسين موسوی به حاميان حکومت ايران است که در چند روز گذشته، راه‌پيمايی ۲۵ بهمن را «آمريکايی» خوانده و خواهان «اعدام» رهبران مخالف دولت شده‌اند.

موسوی در اين بيانيه کوتاه همچنين نوشته است که راه‌پيمايی ۲۵ بهمن از سوی «بيگانگان و موج‌سواران بين‌المللی برای پی گرفتن مطامع خود» نيز مورد تهاجم قرار گرفته است.

ظاهراً اشاره موسوی به سخنان مقامات آمريکايی و غربی است که در چند روز گذشته در حمايت از معترضان سخن گفته‌اند.

به گفته وی، این دو گروه تلاش کرده‌اند که «جنبش را به صهيونيسم و آمريکا و اذناب آنان منتسب کنند.»

اين رهبر مخالف دولت بر همين اساس در ادامه بيانيه افزوده:‌ «افتخار بزرگ جنبش سبز در استقلال و تکيه آن بر نيروی عظيم ملت بوده است.»

وی با اشار به اينکه جنبش سبز با «بيگانگان» فاصله دارد، اهداف اين جنبش را « احيای ارزش‌های انقلاب و آرمان‌های امام راحل و مطالبات آزادی‌خواهانه مردم» اعلام کرده است.

در همين حال مهدی کروبی يکی ديگر از رهبران مخالف دولت نيز طی بيانيه‌ای، برخورد‌های «خشن و غيرانسانی و غيراسلامی» با مخالفان را در روز دوشنبه ۲۵ بهمن، «محکوم» کرده و از حکومت ايران خواسته تا «دير نشده، پنبه‌ها را از گوش‌هايشان خارج کنند و صدای مردم را بشنوند.»

به گزارش وب‌سايت سحام‌نيوز، وی خطاب به حکومت ایران افزوده: «زندانيان سياسی را آزاد و دست‌تان را از گلوی روزنامه‌ها و رسانه‌های مستقل برداريد و به عهد و ميثاقی که با نام قانون اساسی با مردم بسته ايد وفادار باشيد.»

مخالفان دولت ايران، در پی فراخوان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی برای راه‌پيمايی در حمايت از مردم مصر و تونس، دوشنبه ۲۵ بهمن به خيابان‌ها آمده بودند اما اين راه‌پيمايی به تظاهرات ضددولتی تبديل شد. با اين حال اين دو رهبر مخالفان به دليل «حصر خانگی» نتوانستند در راه‌پيمايی شرکت کنند.

با این حال وب‌سایت‌های مخالف توضیح نداده‌اند که این اطلاعیه‌ها با وجود حصر خانگی رهبران مخالف دولت چگونه منتشر شده است.

در اين تظاهرات دست‌کم دو نفر به‌نام‌های «صانع ژاله و محمد مختاری» کشته شدند. مقامات نيروی انتظامی ايران نيز گفته‌اند ۱۵۰ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند اما وب‌سايت‌های حقوق بشری، شمار باداشت‌شدگان را تا ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

واکنش حاميان دولت
در همين حال گروهی از حاميان دولت روز گذشته در مقابل خانه مهدی کروبی تجمع کردند و به سر دادن شعار عليه وی پرداختند.

سحام‌نيوز نوشت جمعی از «اراذل و اوباش» به همراه گروهی از حاميان دولت از ميدان ارک به سوی منزل شخصی اين مخالف دولت ايران رفته و در آن‌جا تجمع کردند.

سحام‌نيوز افزوده ابتدا تجمعی از سوی حاميان دولت در ميدان ارک عليه کروبی و ميرحسين موسوی برگزار شده و سپس شرکت‌کنندگان در آن به خانه کروبی حمله کرده‌اند.

اشاره سحام‌نیوز به تجمعی است که حامیان حکومت در میدان ارک تهران برگزار کردند که در آن چند نماینده حامی دولت نیز حضور داشتند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فارس، مهدی کوچک‌زاده،نماینده مجلس در سخنان خود در این تجمع گفت: «در حال حاضر شعار ملت ايران تنها اين است حرف ما يک کلام، محاکمه والسلام.»

اين نماينده تهران همچنين مسئوليت کشته‌ها و زخمی‌های اعتراضات روز گذشته را بر عهده «سران فتنه» دانست و افزود: «سران فتنه مفسد‌فی‌الارض هستند و در اين فتنه‌گری‌ها جرم معلوم و مجرم نيز مشخص است.»

شرکت‌کنندگان در اين تجمع شعار «مرگ بر موسوی، مرگ بر خاتمی و مرگ بر کروبی» سر دادند.

از سوی ديگر تارنمای جنبش راه سبز (جرس) نيز خبری منتشر کرد که بنا بر آن گروهی از نيروهای بسيجی و لباس شخصی‌ها در صدد سازمان دادن برنامه‌ای برای «حمله» به منزل ميرحسين موسوی هستند.

جرس نوشت طرفداران دولت ادعا کرده‌اند که تصميم دارند موسوی را دستگير کرده و برای محاکمه به قوه قضائيه تحويل دهند.

برخی از نمايندگان مجلس نيز، صبح روز گذشته، خواهان مجازات اعدام برای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی شدند و ۲۲۳ نفر از آنان طی بيانيه‌ای در مورد وقايع روز گذشته خواستار اشد مجازات برای اين دو رهبر مخالفان شدند.

همچنين روز گذشته تلويزيون دولتی ايران به شکل بی‌سابقه‌ای بارها از محاکمه موسوی و کروبی سخن گفته و برنامه‌ها و گفت‌وگوهای متعددی در اين‌باره پخش کرده است.