مراسم تشييع پيکر صانع ژاله، دانشجويی که در جريان نا آرامی‌های ۲۵ بهمن ماه جاری در تهران کشته شده بود، به خشونت کشيده شد. پيکر محمد مختاری، ديگر کشته شده اين حوادث نيز امروز تشييع شد.

تلويزيون دولتی ايران صبح روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن (۱۶ فوريه)، تصاويری از اين درگيری‌ها را نمايش داد.
 

همچنين رسانه‌های دولتی از «تشييع جنازه باشکوه» اين دانشجوی دانشگاه هنر خبر دادند. خبرگزاری فارس نيز از «تجمع غيرقانونی فتنه‌گران» نوشت که به گفته اين خبرگزاری پشتيبان دولت، «موجب بروز اغتشاشاتی شد.»

خبرهای پراکنده‌ای نيز منتشر شده است که بر اساس آن‌ها دانشجويان دانشگاه هنر تهران که در آمفی تئاتر اين دانشگاه گرد آمده بودند مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفتند.
 

صانع ژاله، در راه‌پيمايی اعتراضی ۲۵ بهمن بر اثر اصابت گلوله کشته شد. از هنگام انتشار اين خبر تا کنون موافقان دولت وی را يک «دانشجوی بسيجی» معرفی کرده‌اند و مخالفان با انتشار عکس‌هايی از او در ديدار با آيت‌الله منتظری، از مراجع دينی مخالف دولت و گفت‌وگوهايی با هم‌دانشکده‌ای‌های او گفته‌اند که صانع ژاله در چند تظاهرات عليه دولت شرکت داشته است.

صبح امروز در مراسم دولتی تشييع جنازه ژاله شرکت‌کنندگان با شعارهايی خواهان اعدام ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی، سه تن از رهبران مخالفان دولت کنونی ايران، شدند. آن‌ها «فتنه‌گران» را عامل کشته شدن صانع ژاله دانستند.

بر اساس خبرهای منتشر شده بر روی تارنماهای مخالفان دولت، تدابير شديد امنيتی در حوالی دانشگاه هنر برقرار بود و نيروهای امنيتی کوچه‌های اطراف را بسته بودند و از ميدان ولی‌عصر عبور و مرور ممنوع شده بود.

همچنين گفته می‌شود طبق دستوری از سوی دولت ايران، خبرنگاران خارجی امروز از تهيه گزارش و فيلم منع شده‌اند.

خبرگزاری فارس همچنين خبر داد که امروز پيکر محمد مختاری از ديگر کشته‌شدگان حوادث اخير نيز از مقابل منزل وی واقع در شرق تهران تشييع شد.
 

در اين مراسم نيز طرفداران دولت شعارهايی عليه رهبران مخالفان سردادند.
 

شرکت‌کنندگان در مراسم تشييع پيکر صانع ژاله در قطع‌نامه پايانی خود آورده‌اند: «کاسه صبر دانشجويان انقلابی لبريز شده و به قوه‌قضائيه مهلت داده می‌شود تا با منافقان و سران فتنه سريعأ برخورد کنند در غير اين صورت دانشجويان به دعوت ملت لبيک گفته و بساط سران فتنه را بر می‌چينند.»

در پی راهپيمايی ۲۵ بهمن‌ که منجر به کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری دو جوان معترض، زخمی شدن ده‌ها نفر و بازداشت ۱۵۰۰ نفر شد؛ حمله‌های مقامات دولتی و طرفداران دولت به ميرحسين موسوی و مهدی کروبی افزايش بی‌سابقه‌ای يافته است.

افزون بر بيانيه تند نمايندگان مجلس و برنامه‌های متعدد راديو و تلويزيون دولتی و همچنين مطبوعات رسمی ايران عليه آن‌ها، شب گذشته تجمعی نيز در ميدان ارک و در مقابل دفتر دادستانی برگزار گرديد که در آن شعارهايی عليه موسوی و کروبی داده شد. طرفداران دولت سپس در مقابل منزل مهدی کروبی تجمع کرده و عليه وی شعار دادند.

موسوی و کروبی اما با انتشار بيانيه‌های جداگانه‌ای از «راه‌پيمايی شکوهمند ۲۵ بهمن‌» دفاع کرده و اعلام نمودند که همچنان بر سر خواسته‌های خود ايستاده‌اند.
 

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

در اين زمينه:

ضرب و شتم دانشجویان و تشییع جنازه‌ی صانع ژاله ـ گزارش محمد صادقی