شيرين عبادی، رئيس کانون مدافعان حقوق بشر می‌گويد صانع ژاله و محمد مختاری در تظاهرات ۲۵ بهمن، توسط «مأموران حکومت ايران» ترور شده‌اند.

عبادی که با تارنمای کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفت‌وگو کرده است، از «نوع خبررسانی خبرگزاری فارس، سخنان حسين شريعتمداری مدير روزنامه کيهان، تشييع جنازه کشته‌شدگان توسط افراد ناشناس و سخنان برادر ژاله» به عنوان شواهد اين گفته خود نام برده است.

وی گفته است: «رسانه‌های منتسب به دولت از جمله خبرگزاری فارس چند ساعت پس از تير خوردن شهيد اول يعنی صانع ژاله اعلام کردند، منافقين کور دل يعنی در حقيقت سازمان مجاهدين اين ترور را انجام داده است. حالا سوال مردم اين است در حالتی که کسی را دستگير نکرديد و از او تحقيق نکرديد و وابستگی او به سازمانی مشخص نشده است شما از کجا فهميديد که ضارب عضو سازمان مجاهدين بوده است؟»

به گفته عبادی حکومت ایران «با دست و پا زدن و فرافکنی مذبوحانه» سعی می‌کند گناه خود را تقليل دهد اما حقيقت مانند آفتاب روشن است.

صانع ژاله و محمد مختاری در جریان تظاهرات ۲۵ بهمن به ضرب گلوله کشته شدند. حکومت ایران و مخالفانش هر یک مدعی هستد که این کشته‌شدگان از نظر جریان فکری به آن‌ها تعلق داشته‌اند.

پس از کشته‌شدن صانع ژاله، رسانه‌های نزدیک به حکومت وی را بسیجی معرفی کردند اما مخالفان عکسی از وی در کنار آیت‌الله حسین‌علی منتظری مرجع تقلید منتقد حکومت منتشر کردند. با این حال حسین شریعتمداری مدیر روزنامه کیهان در یک برنامه تلویزیونی گفت که ژاله در بین مخالفان نفوذ کرده و خبرها را به روزنامه او می‌داده است.

شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفته است «اگر وزارت کشور مدعی است هرگونه تجمع و راهپيمايی نياز به مجوز دارد پس چگونه است که شب‌های بسياری جلوی منزل کروبی و موسوی تجمع می‌شود. وزارت کشور اين تجمعات را غيرقانونی نمی‌داند ولی وقتی دانشجويان می‌خواهند راه‌پيمايی کنند آن را غيرقانونی می‌داند.»

وزارت کشور تاکنون درخواست‌های مخالفان دولت برای برگزاری راه‌پیمایی را نپذیرفته است. بر همین اساس نیروهای امنیتی و انتظامی با هرگونه تجمع مخالفان به دلیل «غیرقانونی» خواندن آن، برخورد می‌کند.

با این حال نیروهای امنیتی و انتظامی در برابر تجمع حامیان حکومت واکنشی نشان نمی‌دهند.

در یکی از آخرین تجمع‌های حامیان حکومت، دو شب پيش خانه مهدی کروبی يکی از رهبران مخالف دولت با نارنجک صوتی مورد حمله قرار گرفت.

بنا بر گزارش تارنمای سحام‌نیوز، «نيروهای اطلاعاتی با تخليه کامل کوچه و مسدود نمودن آن، شرايط را برای حمله وحشيانه نيروهای خودسر و اراذل و اوباش فراهم نمودند. آنان نيز با شکستن شيشه‌های ساختمان، اقدام به پرتاب سه عدد نارنجک صوتی به داخل ساختمان نمودند.»

کروبی به محافظان خود گفته است: «شما که توانايی مقابله با اين افراد را نداريد و در صورت برخورد با آن‌ها از سوی مقامات بالاتر خود مؤاخذه می‌شويد، بهتر است ساختمان را ترک کنيد و ما را تنها بگذاريد.»

کسانی که سحام‌نیوز، «نیروهای خودسر و اراذل و اوباش» نامیده، عمدتاً از حامیان حکومت هستند.