وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به فدریکا موگرینی خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام برای رسیدگی به تخلفات آمریکا در این معاهده شد.

ظریف در نامه به موگرینی از بدعهدی آمریکا انتقاد کرد
ظریف در نامه به موگرینی از بدعهدی آمریکا انتقاد کرد

به گزارش خبرگزاری «ایلنا»، محمدجواد ظریف شنبه ۲۷ آذرماه در نامه‌ای به خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی درخواست رسمی ایران را برای برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام مطرح کرد. این درخواست در پی تصمیم کنگره آمریکا برای تمدید «قانون تحریم‌های ایران» (ISA) به مدت ده سال دیگر مطرح شده‌است.

پس از آنکه مجلس نمایندگان ایالات متحده، سه‌شنبه ۱۵ نوامبر تحریم‌های ایران را تمدید کرد، مجلس سنای این کشور نیز عصر روز پنجشبه اول دسامبر (۱۱ آذر) «قانون تحریم ایران» را که قرار بود در پایان سال ۲۰۱۶ لغو شود، برای ۱۰ سال دیگر به قوت خود باقی گذاشت. با این حال، باراک اوباما در یک حرکت غیرمنتظره و برای کاهش نگرانی‌های تهران تصمیم گرفت که تمدید تحریم‌ها علیه ایران را امضا نکند اگرچه این تحریم‌ها همچنان قانونی خواهد بود.

پیشتر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران تمدید تحریم‌ها را نقض برجام دانسته بود و سه‌شنبه هفته گذشته نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران رسماً آمریکا را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد و دستور ساخت پیش‌ران‌های دریایی با سوخت هسته‌ای را صادر کرد.

ظریف در نامه به موگرینی نوشت که ایران در یک‌سال‌و‌نیم گذشته به تعهدات خود در برجام کاملاً عمل کرده و تداوم اجرای مفاد آن از سوی همه اعضا را لازمه حفظ تمامیت و انسجام آن دانست. برجام بین ایران و کشورهای ۱+۵ امضا شده‌است.

وزیر امور خارجه ایران در این نامه ادعا کرد که آمریکا در اجرای تعهدات خود بار دیگر بدعهدی و اهمال نشان داده و خواست تا ضمن اطلاع‌رسانی‌های لازم به طرف‌های برجام، نشست کمیسیون مشترک و کارگروه تحریم‌های این کمیسیون جهت رسیدگی به تمدید ISA از سوی ایران برگزار شود.

روحانی ۲۳ آذرماه در نامه‌ای به وزارت خارجه خواستار پیگیری اقدام اخیر آمریکا از طریق سازوکارهای پیش‌بینی‌شده در برجام شده‌بود.


در همین زمینه