شورای امنیت سازمان ملل قطع‌نامه‌ تحریم تسلیحاتی سودان جنوبی و ممنوعیت سفر رهبران ارشد این کشور را تصویب نکرد. سازمان‌های بین‌المللی دفاع از حقوق بشر در بیانیه‌ای مشترک این اتفاق را محکوم کردند.

در جنوب سودان ۳۷ هزار نفر آواره شده‌اند
در جنوب سودان ۳۷ هزار نفر آواره شده‌اند

جمعه ۲۳ دسامبر، با رأی موافق هفت عضو شورای امنیت سازمان ملل و رأی ممتنع هشت عضو دیگر، قطعنامه تحریم تسلیحاتی سودان جنوبی، منع سفر و مسدودکردن دارایی‌های سه رهبر ارشد این کشور به دلیل جنایت‌های جنگی و پاکسازی نژادی به تصویب نرسید. یک قطع‌نامه برای تصویب به ۹ رأی موافق نیاز دارد.

اتحادیه آفریقا و بازپرسان سازمان ملل در گزارش‌های خود موارد متعددی از جرایم جنگی، از جمله کشتار غیرنظامیان و تجاوز به آنها و به‌کارگرفتن کودکان به‌عنوان سرباز را در هر سوی طرفین درگیر در نزاع‌های سودان جنوبی مستند کرده‌اند. این نزاع‌ها از ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۳ آغاز شد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود در کاخ سفید نسبت به پوشش‌نیافتن اخبار فجایع انسانی در جنگ داخلی سودان جنوبی ابراز نارضایتی کرده‌بود.

پس از عدم تصویب این قطع‌نامه، عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، جنبش صلح‌طلب کاتولیک «پکس کریستی» (صلح مسیح)، ان‌جی‌او بین‌المللی «پروژه بس است!»، بنیاد حقوق بشری «انسانیت متحد»، و کارزار بین‌المللی «کنترل تسلیحات» در بیانیه‌ای مشترک عدم تصویب این قطع‌نامه را محکوم کردند.

آنها اعلام کردند که شهروندان سودان جنوبی خواهان تحریم تسلیحاتی و نیز تحریم رهبران ارشدی هستند که به تخطی‌های بزرگ از حقوق انسانی دست زده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، میزان خشونت در ماه‌های اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده‌است و رهبران ارشد گروه‌های متخاصم با نفرت‌پراکنی‌های نژادی و تشویق به کشتار غیرنظامیان، جنگ داخلی را به مناطق پیشتر در آرامش سودان جنوبی کشانده‌اند. سازمان ملل پیشتر نسبت به وقوع یک نسل‌کشی همچون نسل‌کشی روآندا در سودان جنوبی هشدار داده‌بود.


در همین زمینه