علی مطهری، نایب رییس مجلس ایران گفته فیلتر توییتر و فیس‌بوک پس از ناآرامی‌های سال ۸۸ اتفاق افتاد و چنین تصمیمی مربوط به همان دوره است و دیگر مشکلی بابت استفاده از این شبکه‌ها وجود ندارد.

علی مطهری
علی مطهری

علی مطهری که خود عضو توییتر است گفته که عضویت در این شبکه ایرادی ندارد و دفتر رهبری و بسیاری از اعضای کابینه و مقامات کشور نیز در این شبکه عضویت دارند.

او البته تاکید کرده که بهتر است شبکه ملی اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی داخلی زودتر راه‌اندازی شود و خدمات شبکه‌های داخلی با سرعت بسیار زیاد و ارزان‌قیمت باشد تا مردم به شبکه‌های اجتماعی خارجی مراجعه نکنند یا کمتر مراجعه کنند.

علی مطهری گفته که فیلتر می‌تواند برای همه مردم برداشته شود. کارگروه تعیین مصادیق جرایم رایانه‌ای متولی این کار است و باید بررسی مجددی در این موضوع داشته باشد.

معاون قضایی دادستان کل کشور قبلا گفته بود که توئیتر به هیچ وجه رفع فیلتر نمی‌شود، اما علی مطهری گفته که مرجع رسیدگی به این موضوع همان کارگروه است و اگر اینها رفع ممنوعیت کنند، قوه قضاییه نمی‌تواند مانع شود.

عبدالصمد خرم‌آبادی گفته بود: «حتی اگر اعضای کارگروه هم به لحاظ اکثریتی که دولت در این کارگروه دارد، به رفع فیلتر شبکه اجتماعی توئیتر رأی بدهد، این شبکه علاوه بر دستور کارگروه با دستور مقام قضایی هم فیلتر شده و به همین خاطر تصمیم کارگروه منجر به رفع فیلتر توئیتر نخواهد شد.»

مخالفان رفع فیلتر در حکومت ایران معتقدند که توئیتر پای ثابت «جریان‌های براندازی نرم» است.

پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ و سرکوب مخالفان و قطع شدن راه‌های ارتباطی از جمله پیامک و کند شدن سرعت اینترنت و فیلتر شدن بسیاری از وبگاه‌ها، توئیتر یکی از ابزارهایی بود که توسط مخالفان دولت و مردم برای اطلاع‌رسانی سریع و مخابره آن مورد استفاده قرار گرفت. این نخستین بار بود که در دنیا از یک شبکه اجتماعی برای خبررسانی به این گستردگی استفاده می‌شد.

نایب رییس مجلس ایران اما گفته که مقام قضایی رأسا نمی‌تواند ممنوعیت این شبکه‌ها را اعلام کند و صرفا می تواند و باید به شکایت‌ها رسیدگی کند. لذا این استدلال که «با توجه به نقشی که شبکه اجتماعی توئیتر در فتنه سال ۸۸ داشته، این شبکه به هیچ وجه رفع فیلتر نمی‌شود» قابل قبول نیست چون آن شرایط از بین رفته است.

مطهری گفته این بحث در مورد فیس بوک هم  قابل طرح است زیرا فیلتر شدن این شبکه هم مقارن با اتفاقات سال ۸۸ انجام شد و دیگر آن بحث موضوعیت ندارد؛ ضمن اینکه مقامات زیادی در آنجا هم صفحه دارند.

علی مطهری که عضو کمیسون فرهنگی مجلس هم هست چنین اظهار نظری را درباره ماهواره هم بیان کرده و گفته قوانینی مانند قانون ممنوعیت ماهواره باید مجددا بررسی شود: «فلسفه صدور این احکام یا وضع این قوانین شرایط خاص بوده و اکنون که آن شرایط از بین رفته، باید بازنگری شود. در واقع مسئله، استفاده از جهات مثبت این پدیده‌هاست که با تربیت دینی جامعه، مردم خودشان باید از مضار و زیان‌های این پدیده‌ها که مانند تیغ دو دم هستند، پرهیز کنند.»

علی مطهری گفته: «همه خوبی‌ها را نمی توان با زور قانون در جامعه حاکم کرد بلکه گاهی نیاز به قانون نیست و باید با تربیت صحیح و اصلاح فرهنگ عمومی یک کار درست را در جامعه نهادینه کرد. این که بخواهیم همه رسانه‌ها را ممنوع کنیم و مردم فقط از یک کانال و رسانه اطلاعات دریافت کنند همان روش حکومت‌های کمونیستی است که مردم فقط از یک رادیوی تک موج اطلاعات دریافت می‌کردند و دیدیم که نتوانستند آن ساختار را حفظ کنند.»