آستان قدس رضوی در دوران پس از مرگ واعظ طبسی حجم فعالیت‌های اقتصادی‌اش را بیش از گذشته گسترش می‌دهد.

علی علی خامنه‌ای (رهبر جمهوری اسلامی) و ابراهیم رئیسی (تولیت آستان قدس رضوی)

خبرگزاری مهر سه‌شنبه ۲۱ دی از ورود آستان قدس رضوی به صنعت نفت خبر داد.

محمد مام‌بیگی مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق ایران گفته است که آستان قدس رضوی در میدان گازی توس سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گفته او تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت نفت مناطق مرکزی و آستان قدس به امضاء رسیده است.

مام‌بیگی جزئیات بیشتری از این تفاهنامه را افشاء نکرد اما گفت که با سرمایه‌گذاری جدید رکورد کشف و ذخیره گاز در شمال شرق ایران شکسته خواهد شد.

میدان گازی توس در منطقه سرخس استان خراسان قرار دارد. براساس برآوردهای وزارت نفت ایران، این میدان گازی ظرفیت استخراج روزانه ۳ تا ۴ میلیون متر مکعب گاز را دارد. عملیات بهره‌برداری از این میدان از سال ۸۹ آغاز شده است.

میدان گازی توس نخستین پروژه علنی آستان قدس رضوی در حوزه نفت و گاز است. این نهاد مذهبی و اقتصادی یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های اقتصادی ایران به شمار می‌آید که از پرداخت مالیات معاف است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران آذر امسال بار دیگر معافیت مالیاتی آستان قدس و شرکت‌های وابسته به آن را تمدید کرد.

آستان قدس در راه بنیاد برکت

ورود این نهاد مذهبی و اقتصادی به حوزه نفت و گاز در شرایطی صورت می‌گیرد که وزارت نفت دولت یازدهم طی سه سال گذشته به دنبال کاهش حجم فعالیت شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران و بنیاد برکت در این بخش بود.

به رغم حمایت وزیر نفت از ورود شرکت‌های بین‌المللی، وزارت نفت دو قرارداد نخست توسعه میدان‌های گازی را به شرکت‌های وابسته به بنیاد برکت و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء واگذار کرد.

ورود آستان قدس رضوی به صنعت نفت در حالی صورت می‌گیرد که ابراهیم رئیسی در آغاز به کارش به عنوان مسئول جدید این نهاد، از کاهش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری آستان خبر داده بود.

او برنامه آستان را «محرومیت‌زدایی» عنوان و در همین راستا معاونت مستضعفان را در ساختار تشکیلاتی این نهاد ایجاد کرد.

مسئولان آستان قدس رضوی در ادامه پیروی از الگوی بنیاد برکت برای فعالیت اقتصادی در پوشش برنامه‌های «محرومیت‌زدایی» نمایندگی ‌این نهاد را در استان سیستان و بلوچستان افتتاح کردند.

مرتضی بختیاری قائم‌مقام تولیت آستان قدس هدف از ایجاد نمایندگی در این استان را «خدمات فرهنگی و محرومیت‌زادیی» عنوان کرد.

پیش از این بنیاد برکت و بسیج سازندگی نیز تحت عنوان برنامه‌های محرومیت‌زدایی فعالیت خود را در استان سیستان و بلوچستان به شکل چشمگیری افزایش دادند.

فعالیت بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی که به صورت مستقیم زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند،در بلوچستان پس از آن افزایش یافت که نورعلی شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در این استان ترور شد.

سپاه پاسداران ایران پس از آن طرحی را با عنوان «شهید شوشتری» تهیه و برحجم فعالیت زیرمجموعه‌های خود در این منطقه افزود.

افزایش فعالیت سپاه پاسداران و سایر نهادهای حکومتی در منطقه بلوچستان با انتقاد فعالان بلوچ روبرو شده است.

بسیاری از ساکنان استان سیستان و بلوچستان اقلیت مذهبی و ملی هستند. این منطقه در دو دهه گذشته محل درگیری نظامی جمهوری اسلامی با برخی از گروه‌های مسلح بوده است.

فعالان بلوچ پیش از این افزایش حضور نهادهای مذهبی و نظامی در این منطقه را اقدام دولت مرکزی برای ترویج مذهب شیعه عنوان کرده بودند.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس نیز یکی از اهداف ایجاد نمایندگی در استان سیستان و بلوچستان را «توسعه اندیشه‌های امام رضا» – هشتمین امام شیعیان- اعلام کرد.

آستان زیر سایه رهبر

مرگ واعظ طبسی آستان قدس رضوی را به مجموعه نهادهای تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی افزوده است. پیش از آنکه ابراهیم رئیسی جانشین واعظ شود، این نهاد  استقلال عمل بیشتری از نهاد ولایت فقیه داشت.

پس از مرگ واعظ اما رهبر جمهوری اسلامی در نخستین اقدام حوزه اختیارات او را میان رئیسی و علم‌الهدی تقسیم کرد. حال به همان میزان که رئیسی به نسبت واعظ حضور بیشتری در رسانه‌ها دارد، فعالیت‌های آستان نیز بیش از گذشته با نهادهای تحت نظر رهبری همسو است و رسانه‌ای می‌شود.

ابراهیم رئیسی که برخی از تحلیلگران سیاسی مسائل ایران از او به عنوان یکی از جایگزین‌های احتمالی علی خامنه‌ای نام می‌برند، پیش از این گفته بود که فعالیت‌های آستان در راستای اهداف و فرمان‌های رهبر جمهوری اسلامی خواهد بود.


در همین زمینه

پنج «پروژه بزرگ عمرانی» به آستان قدس واگذار شد

امپراتوری واعظ طبسی در آستان قدس و امان‌نامه رهبری