پزشکان هلندی می‌خواهند هزینه‌های دادگاه شکایت علیه چهار شرکت دخانیات هلند را بپردازند.

مجله انجمن بهداشت هلند نوشته است که پشتیبانی مالی این شکایت را به عهده گرفته است. به نظر این نشریه، این حرکتی بی‌نظیر برای یک نشریه و یک انجمن پزشکی است. هزینه دادگاه رسیدگی به این شکایت حدود ۱۰۰ هزار یورو است.

این انجمن همچنین نوشته است: «ما به حمایت دولت نیاز داریم تا واقعاً در مبارزه با دخانیات موفق شویم.»

انجمن پزشکان در نظر دارد هر دو هفته یک بار در نشریه از زیان‌ها و خطرات سیگار کشیدن مطالبی منتشر کند و این مسئله را مورد توجه قرار دهد. به عقیده پزشکان، هلند در این زمینه از کشورهای دیگر عقب افتاده است. آن‌ها امیدوارند که پس از انتخابات آینده، دولتی برسرکار آید که مقررات سخت‌تری علیه سیگار وضع کند.

بندیکت فیک، وکیلی است که در سپتامبر گدشته شکایتی از طرف بنیاد پیشگیری از مصرف دخانیات جوانان و همچنین دو نفر که بر اثر کشیدن سیگار بیمار شده بودند، تقدیم دادگاه کرد. آن‌ها در شکایت مدعی شدند که چهار شرکت دخانیات عامدانه موادی را به سیگارها اضافه کرده‌اند که بیشتر اعتیادآور است. شاکیان همچنین از طرف سازمان «بیماران دخانیات» که توسط یکی از بیماران پایه‌گذاری شده، حمایت می‌شوند. آن‌ها در وب‌سایت‌شان فراخوان داده‌اند که مردم شکایت کنند. هدف از این اقدام گرفتن خسارت نیست، بلکه می‌خواهند صنایع سیگار مجرم شناخته شوند.

شانس موفقیت

درباره اینکه تا چه میزان این حرکت می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد، نظرات متفاوتی وجود دارد. پیتر تاک، استاد بازنشسته حقوق جزایی، هیچ شانسی در این پرونده نمی بیند. او معتقد است شما باید ثابت کنید که صنعت دخانیات عامدانه قصد داشته که مردم را بیمار کند. اعتیاد به دخانیات مسئولیت فردی است که شخص آگاهانه انتخاب می‌کند.

در مقابل، واندا دِکانتر، پزشک متخصص ریه با اشتیاق به این حرکت امیدوار است و می‌گوید: در دعاوی مدنی به‌طور معمول صنایع دخانیات بازنده هستند. از نظر او دلیل این‌که تاکنون دادگاهی در این‌باره تشکیل نشده، این بوده که کسی تا جرأت چنین کاری را نداشته است.

فیلیپ موریس

مدیر «فیلیپ موریس» یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده سیگار که نامش در فهرست شکایت‌شدگان است، به‌تازگی اعلام کرد این شرکت درصدد پایان بخشیدن به «سیگارهای قدیمی» است و از دولت خواست که دراین زمینه همکاری کند. این شرکت مدعی است که به جایگزینی برای سیگارهای قدیمی دست یافته که کمتر برای سلامت زیان‌آور است. این مدیر می‌گوید: «فیلیپ موریس می‌داند که سیگار معمولی زیان‌آور است. تنها راه برای مقابله با آن دستیابی به یک جایگزین است که خسارات کمتری داشته باشد.»

«فیلیپ موریس» همچنین از دولت هلند خواسته است که قانونی وضع کند که سیگار جایگزین از طریق تبلیغ بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. اما معاون وزیر بهداشت می‌گوید قانون دخانیات به‌منظور حفاظت از مردم در برابر خطرات سیگارکشیدن و دخانیات وضع شده است و دولت خیال ندارد تبلیغات کنونی برای مضرات سیگار کشیدن را با تبلیغ برای کشیدن سیگارِ جایگزین عوض کند.