در پی نامه یک سازمان حقوق بشری فرانسه به فدراسیون جهانی فوتبال در اعتراض به اجرای حکم اعدام در ورزشگاه‌ شهر نی‌ریز استان فارس، دادگستری این استان گفته است این ورزشگاه فاقد زیرساخت‌ برای انجام فعالت ورزشی بوده است.

یکی از تصاویر اجرای حکم اعدام در ورزشگاه نی‌ریز
یکی از تصاویر اجرای حکم اعدام در ورزشگاه نی‌ریز

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روابط عمومی دادگستری استان فارس یکشنبه ۲۶ دی با انتشار توضیحی نوشته است: «بررسی‌های انجام شده در خصوص موضوع حاکی‌ست مکان مورد نظر یک مکان بلا استفاده بوده که تنها به لحاظ محصور بودن و رعایت ضوابط امنیتی، برای اجرای حكم اعدام استفاده شده است.»

دادگستری فارس افزوده است: «این مکان بیش از ۱۰ سال به لحاظ خشک شدن چمن زمین و از بین رفتن امکانات و سایر زیرساخت‌ها میزبان هیچ فعالیت ورزشی نبوده است.»

صبح روز پنج‌شنبه اول مهرماه سال جاری حکم اعدام یک متهم به «تجاوز به عنف، قتل عمد، آدم‌ربایی و سرقت» در ملاء عام و در ورزشگاه نی‌ریز انجام شد و در تصاویری که از آن منتشر شد، کودکان هم مشغول تماشای جان دادن فرد اعدامی بودند.

در نی‌ریز دو زمین به‌عنوان ورزشگاه وجود دارد. در یک زمین که چمنی با کیفیت نامرغوب دارد بیشتر تمرین‌های ورزشی برگزار می‌شود و زمین چمن ورزشگاه شماره یک این شهرستان از کیفیت خوبی برخوردار نیست. با این‌ حال در پنج سال اخیر روزنامه‌ها و سایت‌های محلی نی‌ریز از برگزاری مسابقاتی در ورزشگاه این شهرستان به نام «ورزشگاه شهدا» خبر داده‌اند که روشن نیست این مسابقات در زمین تمرینی انجام شده یا در همان ورزشگاه شماره یک.

روابط عمومی دادگستری استان فارس گفته است مکان اجرای حکم اعدام «بنا به حساسیت‌های امنیتی تعیین می‌شود که در این مورد نیز با طرح موضوع در شورای تأمین شهرستان تصمیمات لازم اتخاذ شده است.»

دادگستری استان فارس همچنین عکس منتشر شده در سایت‌های خبری را مربوط به اجرای حکم در استان فارس ندانست و افزود: «شکل‌گیری بخش عمده‌ای از دیدگاه‌های منفی متأثر از انتشار این تصویر است.»

این در حالی است که تصاویر اجرای حکم اعدام در ورزشگاه نی‌ریزی از سوی یک سایت محلی این شهرستان و با نشانی این سایت منتشر شده بود.

به‌تازگی یک سازمان غیر‌دولتی حقوق بشری در فرانسه (ECPM) از فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) خواسته بود تا به‌دلیل اجرای حکم اعدام در ورزشگاه نی‌ریز، فوتبال ایران تحریم شود.

مسئولان فیفا این اقدام را محکوم کرده و اعلام کردند که با فدراسیون فوتبال ایران در این‌باره مذاکره خواهند کرد و مانع از این کار خواهند شد.

این واکنش فیفا در ایران بازتاب گسترده‌ای یافت.

پیش از این نیز در اردیبهشت ۱۳۹۲ فیفا به دلیل اعدام فردی در ورزشگاه سبزوار در دی‌ماه سال ۱۳۹۱، به فدراسیون فوتبال ایران تذکر داده بود.

علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال ایران درباره این تذکر فیفا گفته بود: «فیفا برای ما نامه نوشت و درخواست کرد که این کار در ورزشگاه‌ها انجام نشود. ما هم نامه را به مراجع ذی‌صلاح ارجاع دادیم تا بررسی کنند و دیگر شاهد چنین برنامه‌هایی نباشیم.»

بیشتر بخوانید: