رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد اسلامی که به ملاقت مراجع تقلید در قم رفته، در دیدار با ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه گفته ۱۰ فیلم با موضوعات فمینیستی و نامناسب از جشنواره فجر حذف شده است.

رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد اسلامی

از جمله فیلم‌هایی که خبر حذف آنها پیش‌تر به گوش رسیده، فیلم «کاناپه»، ساخته کیانوش عیاری است. دبیر جشنواره قبلا گفته بود «کاناپه» به علت ممیزی از جشنواره حذف شده است.

محمد حیدری، دبیر جشنواره فیلم فجر گفته بود فیلم کاناپه کیانوش عیاری به خاطر موضوعش به مشکلاتی برخورد و انتخاب نشد. به گفته او این فیلم «قطعاً باید از سوی مراجع بالاتر مورد بررسی قرار گیرد.»

کیانوش عیاری در واکنش به حذف فیلم «کاناپه» از جشنواره فیلم فجر گفته بود که به هیچ عنوان به رای هیات انتخاب جشنواره اعتراض ندارد و اعتقاد دارد رد شدن فیلم «کاناپه» از سوی هیات انتخاب جشنواره، کاملا طبیعی و قابل پیش‌بینی بوده است.

عیاری گفته بود: «زحماتی که کشیده‌ام برایم اهمیتی ندارد. این تصمیم را گرفته بودم و پای آن خواهم ایستاد. دیگر هیچ فیلم سینمایی نمی‌سازم که خانم‌ها در آن روسری به سر داشته باشند؛ چه در خلوت خودشان چه در مقابل محارم این کار را نخواهم کرد.»

فیلم «ملی و راه‌های نرفته‌اش» اثر تهمینه میلانی هم از جشنواره حذف شده است. پیش از این خود میلانی علت انتخاب‌نشدن فیلمش را موضوع آن دانسته و گفته بود فیلم «ملی و راه‌های نرفته‌اش» به این دلیل که به خشونت خانگی می‌پردازد مورد پذیرش هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر قرار نگرفته است.

وزیر ارشاد اسلامی در سفرش به قم با شماری از مراجع تقلید و روحانیون از جمله لطف‌الله صافی گلپایگانی، عبدالله جوادی آملی و حسین نوری همدانی دیدار کرده است.

او در جریان این سفر از طرح دولت برای «پالایش و سالم سازی فضای مجازی از فسادها» خبر داده است.

صالحی امیری همچنین گفته است که ۱۶۰ هزار کانال «الحادی و فساد» در یکی از شبکه‌های اجتماعی بسته شده و دولت به دنبال مسدود کردن سیم‌کارت‌های موبایلی است که هویت صاحبان‌شان مشخص نیست.

در روزهای گذشته اخبار دستگیری مدیران شبکه تلگرام در استان هرمزگان منتشر شده بود.