مقاومت کارگران باعث شد که لایحه اصلاح قانون کار معلق شود. وزیر کار آن را پس گرفت. قرار است دوباره در کمیسیونی روی آن کار شود و دوباره به مجلس فرستاده شود. بعید است این کار تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبشهت سال آینده صورت گیرد. اکنون محور مبارزات کارگری حداقل دستمزدها و جلوگیری از اخراج‌هاست.

در زیر مروری می‌کنیم به گزیده‌ای از مطالب منتشر شده درباره لایحه تنش‌انگیز اصلاح قانون کار و مقاومت کارگران در برابر آن. ترتیب مطالب از تازه به کهنه است.

از نظر کارگران اصلاحیه قانون کار در واقع قانون و  همراه با آن امنیت شغلی را به خاک می‌سپارد

اعتراضات کارگران ثمر داد: دولت لایحه اصلاح قانون کار را پس گرفت

علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم ناگزیر شد لایحه مناقشه‌انگیز اصلاح قانون کار را پس بگیرد. کارگروهی برای بررسی مجدد این لایحه تشکیل شده است.

کلیات لایحه «اصلاح قانون کار» تصویب می‌شود

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ایران کلیات لایحه اصلاح قانون کار را  تصویب می‌کند.

«اصلاح قانون کار یعنی رشد افرطی‌گری»

یک پژوهشگر مسائل اقتصادی می‌گوید که اصلاح قانون کار «بستر مناسبی برای رشد پوپولیسم» در ایران است. محمود صادقی نماینده مجلس هم لایحه پیشنهادی دولت را یک «عقب‌گرد و بازگشت به دوران فئودالیسم» می‌داند.

سومین تجمع کارگران در اعتراض به اصلاحیه قانون کار

کارگران شرکت کننده در این تجمع اعتراضی با صدور بیانیه‌ای  «حراست از شاکله و بنیان قانون کار را وظیفه همه کارگران و نمایندگان» دانستند و اعلام کردند که «در مقابل همه کسانی که بخواهند با تغییرات ارتجاعی ما را به مذبح ببرند با تمام توان خواهیم ایستاد.»

چرا کارگران ایرانی با لایحه اصلاح قانون کار مخالف‌اند؟

مهم‌ترین تغییراتی که لایحه اصلاحیه قانون کار در نظر دارد به وجود بیاورد در زمینه حقوق کارگر هنگام بستن قرارداد کار، خاتمه قرارداد و اخراج، ارگان رسیدگی به تخلفات کارگری، تسهیل اخراج پس از صدور احکام قضایی، تعیین حداقل دستمزد و ترکیب شورای عالی کار، تعریف کارآموز و سرانجام ادغام سازمان تأمین اجتماعی به عنوان متولی بیمه کارگری، در وزارت بهداشت و درمان است.

اتحادیه آزاد کارگران خواستار علنی شدن مذاکرات مربوط به اصلاح قانون کار شد

لایحه اصلاح قانون کار همچنان محل جدال تشکل‌های کارگری با دولت و مجلس است. اتحادیه آزاد کارگران ایران ارجاع این لایحه به کارگروه سه‌جانبه «تلاشی دوباره برای از سوی دولت برای وارد کردن اصلاحاتی ضد کارگری» به قانون کار دانست.

«دولت با کارگران صادق نیست»

به دنبال اعتراض تشکل‌های کارگری به لایحه اصلاح قانون کار، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آمادگی این وزارت‌خانه برای پس گرفتن لایحه خبر داد. یک فعال کارگری رفتار دولت با کارگران را «ناصادقانه» خواند.

دولت لایحه اصلاح قانون کار را پس نمی‌گیرد

اعتراض‌ تشکل‌های کارگری به لایحه اصلاح قانون کار ادامه دارد. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید که دولت این لایحه را پس نخواهد گرفت.

کارگران تهرانی: اصلاحیه قانون کار مقدمه برده‌داری است

حدود ۹۰۰ تن از جمله کارگران، بازنشستگان، انجمن‌های اسلامی، شوراهای اسلامی کار و خانه کارگر غرب این طومار را امضا کرده‌اند. معترضان در این بیانیه هشدار داده‌اند که اصلاح قانون کار می‌تواند به رونق فقر و محرومیت و تشدید شکاف طبقاتی در ایران بینجامد.

«سیاست‌های ضد کارگری دولت “انزجار‌آور” است»

مخالفت تشکل‌های کارگری با دو لایحه اصلاح قانون کار و ادغام بیمه تامین اجتماعی و سازمان سلامت ادامه دارد. یک فعال کارگری این لایحه را «انزجار‌آور» خوانده است.

تشدید سرکوب مزدی در دولت یازدهم

لایحه اصلاح قانون کار پس از تعطیلات در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد. فعالان کارگری که پیش از این خواستار عودت این لایحه به دولت بودند، حالا نگران اجرای سیاست‌های سرکوب مزدی هستند.

«لایحه اصلاح قانون کار مهندسی‌شده و ضد کارگری است»

موج مخالفت فعالان کارگری با لایحه اصلاح قانون کار ادامه دارد. یک فعال کارگری می‌گوید که در صورت تصویب این لایحه، به وزارت کار در ساختار اداری ایران نیازی نیست.

مقاومت جامعه کارگری در برابر اصلاح قانون کار

مخالفت تشکل‌های کارگری با لایحه اصلاح قانون کار ادامه دارد. نماینده دولت می‌گوید که کارگران نباید انتظار داشته باشند که نظرات‌شان به طور کامل در لایحه دیده شود.

یک اقتصاددان: دولت یازدهم به دنبال تامین منافع رانت‌خواران و دلالان

لایحه اصلاح قانون کار، افزایش مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و طرح تعیین دستمزد بر مبنای بهره‌وری بخشی از سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی است که با اعتراض نهادهای صنفی و تشکل‌های کارگران روبه‌رو شده است.