در پی انتقادهای مقامات بریتانیایی از وضعیت حقوق بشر در ایران، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچون موارد مشابه این‌گونه اظهارات را «ابزاری و سیاسی» خواند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

بهرام قاسمی روز چهارشنبه ۶ بهمن در واکنش به سخنان جویس انلی، معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در امور حقوق بشر که در نشست مجلس اعیان آن کشور از وضعیت حقوق بشر در ایران و بازداشت شهروندان ایرانی انتقاد کرده بود، این سخنان را «نادرست، ناسنجیده، تحریک‌آمیز، مداخله‌جویانه و برگرفته ازمنابع غیرموثق» دانست.

او همچون موارد مشابه دیگر بدون پاسخگویی روشن به موارد نقض حقوق بشر در ایران، فرافکنی کرد و بریتانیا را به نقض حقوق بشر متهم نمود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت مواضع اخیر مقامات عالی بریتانیا «موجب تخریب فضای لازم برای ارتقاء مناسبات دو کشور» می‌شود.

او اعتراض به بازداشت شهروندان در ایران را «ادعاهای بی‌پایه و اساس حقوق بشری» خواند و گفت ایران طرح چنین مسائلی را «دخالت در امور داخلی خود و غیرقابل قبول» می‌داند.

بهرام قاسمی قوه قضائیه ایران را «مستقل» عنوان کرد و افزود قوه قضائیه براساس شواهد و مستندات قانونی خود، جرایم و تخلفات را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

در آذرماه سال جاری نیز ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در نشست سالانه شورای همکاری کشورهای خلیج فارس در بحرین از «اقدامات ستیزه‌جویانه ایران در منطقه» سخن گفته و به رهبران کشورهای خلیج فارس اطمینان داده بود که بریتانیا در برابر اقدامات ایران به ‌آن‌ها کمک خواهد کرد.

این سخنان نخست‌وزیر بریتانیا واکنش شدید مقامات ایرانی را در پی داشت. صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه به دولت گفت که به ترزا می باید «پاسخ قاطع و دندان‌شکنی» بدهد. گروهی از نمایندگان مجلس نیز طرح کاهش روابط دیپلماتیک با بریتانیا را به هیئت رئیسه مجلس دادند.

روابط ایران و بریتانیا در سال‌های اخیر فراز و فرودهایی داشته است.

آذرماه سال ۱۳۹۰ ساختمان سفارت بریتانیا در تهران در حمله گروهی که خود را «دانشجویان بسیجی» می‌نامیدند، آسیب دید. خودروها و بسیاری اشیا و وسایل درون سفارت نیز تخریب شدند. به دنبال این رویداد، بریتانیا سفارت خود را در ایران بست و به کارکنان سفارت ایران در لندن نیز دستور داد فوراً خاک آن کشور را ترک کنند.

پس از انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری در ایران و روی کار آمدن حسن روحانی، دو کشور تمایل خود را برای بهبود روابط اعلام کردند تا این‌که سفارت بریتانیا اول شهریور سال ۱۳۹۴ با حضور وزیر خارجه این کشور در تهران بازگشایی شد.