نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، برنده جایزه سال ۲۰۱۰ زنبق طلایی شهرفلورانس شد. 
 
به گزارش سایت تغییر برای برابری، این جایزه از سوی شورای شهر فلورانس به طور مشترک به نسرین ستوده و پدرماریوبارتولینی، فعال حقوق بشر در پرو اهدا شده است. 
 
شورای شهر فلورانس در اطلاعیه‌ای با اشاره به فعالیت‌های نسرین ستوده در «مخالفت با تبعیض قانونی علیه زنان، پذیرفتن وکالت کودکان زیر ۱۸ سال محکوم به اعدام و تلاش برای برابری حقوقی زن و مرد در ایران»، این فعالیت‌ها را دلیل اهدای جایزه زنبق طلایی به وی اعلام کرده است. 
 
جایزه زنبق طلایی هر دو سال یک بار به به افراد یا سازمان‌هایی اهدا می‌شود که «گام‌هایی شایسته در پیشبرد و برقراری صلح و دفاع از حقوق بشر برداشته‌اند و در این راه با آسیب و آزار هم رو به رو بوده‌اند.» 
 
نسرین ستوده، وکیل حقوق بشر، ۸ شهریور ۸۹ پس از تفتیش منزل و دریافت اخطاریه به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام ملزم به معرفی خود به دادسرای اوین شد. وی در تاریخ ۱۳شهریور ۸۹ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در ایران، بازداشت شد و در طی مدت بازداشت خود به خاطر روند غیرقانونی بازداشت و رسیدگی به پرونده‌اش چندین بار دست به اعتصاب غذای بلند مدت زد.
 
نسرین ستوده پیش از بازداشت، بار‌ها به‌خاطر فعالیت‌های حقوقی‌اش مورد تهدید قرار گرفته بود. وی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۱سال زندان تعزیری، ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است. 
 
با وجود گذشت هفت ماه از بازداشت وی و صدور حکم قضایی از سوی دادگاه، این فعال حقوق بشر همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین است و به بند عمومی منتقل نشده است. 
 
نسرین ستوده علاوه بر وکالت، در زمینه حقوق کودکان، با انجمن حمایت کودکان همکاری داشته و به مدت دوسال عضو هیئت مدیریه این انجمن بوده است. وی همچنین از فعالان کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز است. 
 
وی فارغ التحصیل کار‌شناسی ارشد حقوق بین‌الملل از دانشگاه شهید بهشتی است و پس از اخذ پرونده وکالت، دفاع از بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی را به صورت رایگان بر عهده گرفت. شیرین عبادی، محمد صدیق کبودوند، امید معماریان، رویا طلوعی، فرناز سیفی، منصوره شجاعی، طلعت تقی‌نیا، پروین اردلان، نوشین احمدی خراسانی، خدیجه مقدم، علی اکبر خسرو شاهی، مریم حسین خواه، جلوه جواهری، ناهید کشاورز، راحله عسگری‌زاده، نسیم خسروی، محبوبه حسین‌زاده، امیر یعقوبعلی، دلارام علی، مارل فرخی، ناهید جعفری و سمیه فرید از جمله موکلان وی هستند. 
 
این وکیل دادگستری در سال ۲۰۰۸ نیز برنده جایزه کمیته بین‌المللی حقوق بشر ایتالیا شد. نسرین ستوده به دلیل ممانعت نیروهای امنیتی، موفق به حضور در مراسم اهدای جایزه نشد. 
 
وی همچنین در ۲۳ خرداد سال ۱۳۸۷ هنگامی که به منظور دفاع از موکلان خود و در حین انجام وظیفه
وکالتی‌اش به محل بازداشت آن‌ها رفته بود، از سوی پلیس دستگیر شد و یک روز در بازداشتگاه وزرا به سر برد. دادگاهی که در تاریخ ۲۶ بهمن ماه ۱۳۸۷ تشکیل شد وی را به اخلال در نظم عمومی و تمرد در برابر پلیس متهم کرد.  
 
پدر ماریو بارتولینی، دیگر برنده جایزه زنبق طلایی سال ۲۰۱۰ به خاطر ۳۰ سال فعالیت در پرو و حمایت از حقوق بومیان پرویی در برابر سلطه شرکت‌های چندملیتی به تحریک بومیان منطقه متهم و بار‌ها بازداشت شده است.