روز یک‌شنبه دهم بهمن ماه، دو نفر به اتهام محاربه از طریق سرقت مسلحانه در شهر مشهد و در ملاء عام به دار آویخته شدند. در همین روز دو جوان ۲۲ و ۲۶ ساله نیز به اتهام ارتکاب دو فقره تجاوز به عنف، آدم‌ربایی و ضرب و جرح در بندرعباس و در ملاء عام اعدام شدند. افراد اعدام شده همگی زیر ۳۰ سال داشتند و تنها یک نفرشان بالای ۲۵ سال داشته است.

عکس، آرشیو

بنا بر گزارش روزنامه خراسان، حکم اعدام افرادی که در مشهد به دار آویخته شده‌اند صبح روز یک‌شنبه در منطقه اسماعیل‌آباد و در نزدیکی کلانتری سپاد مشهد اجرا شده است. قاضی جواد حسینی، معاون دادستان مشهد، قضات اجرای احکام و دیگر مسئولان قضایی و فرماندهان نیروی انتظامی در کنار مردم در محل اجرای حکم حضور داشته‌اند.

بر اساس اطلاعات موجود در این پرونده، دو متهم ۲۲ و ۲۳ ساله در ادامه روند دادرسی در دیوان عالی کشور محارب شناخته شده و اعدام شدند.


اعدام‌های در ملاء عام در ایران با وجود انتقادهای جدی افراد، سازمان‌ها و نهادهای فعال حقوق بشر مخالف اعدام انجام می‌شود و قوه قضاییه جمهوری اسلامی توجهی به انتقادهای مطرح شده نمی‌کند. هنگام اجرای این احکام معمولاً کودکان و نوجوانان هم در محل حضور دارند.

از سوی دیگر اجرای یک حکم اعدام در ملاء‌عام در ورزشگاهی در استان فارس باعث شده است تا یک سازمان غیر‌دولتی حقوق بشری در فرانسه خواستار تحریم فوتبال ایران شود: احتمال تحریم فوتبال ایران به دلیل بر پا کردن چوبه دار در استادیوم

مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به این ماجرا اعلام کردند که این ورزشگاه بلااستفاده بوده است.


درباره افراد اعدام شده در مشهد، در پرونده آن‌ها آمده است که روز ۱۳ مرداد سال ۹۳، چند سارق نقابدار که سوار بر یک خودروی پژو بوده‌‌اند مقابل یک مغازه طلافروشی در نیشابور توقف می‌کنند. دو نفر با سلاح گرم وارد طلافروشی می‌شوند و با تهدید طلافروش، مقداری از طلاهای مغازه را جمع‌آوری می‌کنند و داخل کیسه می‌ریزند، اما هنگام خروج از مغازه و با نیروهای انتظامی رو‌به‌رو می‌شوند. آن‌ها برای فرار به سوی مأموران و رهگذران شلیک می‌کنند و پس از مجروح کردن دو رهگذر و یک مأمور، از محل حادثه می‌گریزند. ساعاتی بعد خودروی مورد استفاده آنان در یکی از خیابان‌های نیشابور کشف و مشخص می‌شود که آن‌ها با تعویض خودرو گریخته‌اند.

بر اساس خبری که سایت رکنا منتشر کرده است، حدود چهار ماه بعد از این ماجرا کارآگاهان به سرنخ‌هایی از مخفیگاه دزدان فراری در مشهد می‌رسند و ۴۴ سارق مسلح را به همراه چهار زن دستگیر می‌کنند. متهمان پس از بازجویی‌های مقدماتی روانه نیشابور می‌شوند و به بازسازی چگونگی ارتکاب سرقت مسلحانه می‌پردازند.

کیفرخواست این پرونده به اتهام «محاربه» در دادسرای نیشابور صادر و این پرونده در شعبه هفتم دادگاه انقلاب مشهد مورد رسیدگی قرار گرفته است و با توجه به ایجاد رعب و وحشت و شلیک به سوی مردم و همچنین محتویات پرونده و اقرار متهمان، مقام قضایی رأی به اعدام در ملاء عام این دو به اتهام محاربه از طریق شرکت در سرقت مسلحانه داده است.

همچنین، به گفته محمد‌صادق اکبری، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، دو زندانی‌ای که درملاء عام و در بندرعباس به دار آویخته شد‌ه‌اند، در سال‌های ۹۳ و ۹۵ پس از ربودن دو زن و انتقال‌شان به یکی از محله‌های حاشیه‌ای بندر‌عباس با دیگر همدستان خود به آنان تجاوز کرده‌اند: «این دو متهم ۲۶ ساله و ۲۲ ساله با مشارکت دیگر همدست خود، به اتهام ارتکاب دو فقره تجاوز به عنف و اکراه، آدم‌ربایی و ضرب و جرح به اعدام محکوم شده‌ بودند.»


در همین زمینه

شعار مردم هنگام اجرای حکم اعدام در ملاء عام در ایلام: دادگستری تشکر!