مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور زنان گفته در حالی که ۴۰ درصد فارغ‌التحصیلان دکتری زنان هستند، تنها ۱۶ درصد اعضای هیأت علمی را زنان تشکیل می‌دهند.

الهه حجازی، می‌گوید آمارها بیانگر وجود یک ساختار هیات علمی مردانه در آموزش عالی است در حالی که تعداد دانشجویان نزدیک به تعادل جنسیتی است.

او در نشست مشاوران رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در امور زنان و خانواده گفته که باورهای فرهنگی- اجتماعی در مورد زنان و مردان که می‌تواند هیچگونه مبنای زیستی هم نداشته باشد، منجر به تقسیم نقش‌ها شده و مشارکت زنان را در عرصه‌های مختلف تصمیم‌سازی، مدیریتی و برنامه‌ریزی کاهش داده است.

او این باورها را همان «سقف شیشه‌ای» دانسته که در تمام دنیا وجود دارد و تفاوت فقط در میزان قطر آن است.

حجازی با اشاره به آمارهای جهانی گفته در کره جنوبی ۱۸درصد پژوهشگران زن هستند، در اتحادیه اروپا ۳۳ درصد و در ایران اعضای هیات علمی ۲۴ درصد و در عربستان سعودی حدود ۲ درصد است. میزان مدیریت زنان در جهان هم بین ۱۴ تا ۲۵ درصد است.

به گفته این مشاور وزیر علوم، تحلیل جنسیتی موجب می‌شود تا نقش، مسوولیت و پایگاه زنان و مردان و همچنین دسترسی آنان به منابع، منافع و فرصت‌ها مشخص شود و عدالت جنسیتی برقرار شود.

علاوه بر نابرابری در رسیدن به مشاغل عالی نظیر عضویت در هیات علمی، زنان تحصیل‌کرده ایرانی سهم اندکی در اشتغال به شکل عمومی دارند.

نرخ عمومی بیکاری زنان و مردان فارغ التحصیل دانشگاهی در ایران، هم اکنون ۱۸.۵ درصد است. نرخ بیکاری مردان ۱۳ درصد و در مورد زنان تحصیل‌کرده، ۶۵.۵ درصد است. همزمان، تعداد زنان درس خوانده و در جست‌وجوی شغل، در حال حاضر از تعداد مردان درس خوانده در جست‌وجوی شغل بیشتر است.

روند صعودی ورود دختران ایرانی به دانشگاه‌ها از بیش از یک دهه‌ پیش آغاز شد. درسال ۱۳۷۶ تعداد داوطلبان و پذیرفته‌شدگان دختر دانشگاه‌ها به پسران نزدیک و از سال ۱۳۷۷ این نسبت به نفع دختران قرار گرفت. در سال ۱۳۹۱، ۶۰ درصد داوطلبان کنکور زن و ۴۰ درصد بقیه مرد بوده‌اند.

این روند اما حاکمیت ایران را واداشته که به شیوه‌های گوناگون جلوی ورود بیشتر زنان را به دانشگاه‌ها بگیرند. ممنوع کردن برخی از رشته‌ها برای زنان از جمله این اقدامات بوده است.