حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان، پخش تصاوير کشتار غيرنظاميان افغان را از سوی سربازان آمريکايی؛ دل‌خراش و آزاردهنده خواند.

رئيس جمهور افغانستان که روز چهارشنبه ۱۰ فروردين، در مراسم توزيع پايان‌نامه تحصيلی به ۲۰ هزار دانشجوی تربيت معلم در کابل سخن می‌گفت، اين اقدام نظاميان آمريکايی را به شدت محکوم کرد.

پيش ازاين نشريه اشپيگل آلمان و رولينگ‌استون آمريکا، گزارش‌های تصويری از کشتار غيرنظاميان افغان توسط نظاميان آمريکايی منتشر کردند.

در يکی ازاين گزارش‌ها آمده است که سربازان آمريکايی يک پسربچه ۱۵ ساله را در يک مزرعه با بمب دستی به قتل می‌رسانند، جسد او را برای گرفتن عکس برهنه و با قيچی انگشتان اين کودک را قطع می‌کنند.

همچنين در تصاوير منتشرشده که تا کنون تاريخ دقيق بروز آن مشخص نشده است؛ شماری ازسربازان آمريکايی ديده می‌شوند که به‌گونه‌ای تمسخرآميز با اجساد کشته‌شدگان عکس يادگاری می‌گيرند.

آقای کرزی گفت: «آن‌ها مردم ما را از سوی ساعت تيری (خوش‌گذرانی) و تفريح می‌کشتند؛ نوجوان و ريش‌سفيد ما را می‌کشتند و لذت می‌بردند.»

به گفته وی، «اين‌ها؛ يک گروه ۱۰ تا ۱۲ نفری بودند که به گروه کشتار مشهور بودند، چرسی (حشيشی) و هروئينی بودند که شب مواد مخدر مصرف می‌کردند و صبح مردم را می‌کشتند.»

حامد کرزی، در ادامه سخنان‌اش گفت که اين موضوع را در اين مراسم به اين خاطر مطرح می‌کند تا رسانه‌های خارجی، صدای مردم افغانستان را به گوش ملت‌های خود برسانند.

رئيس جمهور افغانستان، خاطرنشان ساخت: «به اين خاطر يادآوری می‌کنم که وجدان جهانی بيدار شود، اگر وجدانی در غرب باقی مانده باشد، اگر وجدانی در آن‌جا باقی مانده باشد.»

اما روز چهارشنبه ۹ فروردين، ناتو با انتشار اطلاعيه‌ای در کابل، ضمن محکوم ساختن کشتار غيرنظاميان توسط نظاميان آمريکايی اعلام کرد که «اعمال سربازان در تصاوير پخش‌شده، مخالف معيارها و ارزش‌های ارتش آمريکا است.»

بر اساس اطلاعيه ناتو، سال گذشته ژنرال استنلی مک‌کريستال، فرمانده نظاميان خارجی در افغانستان اين موضوع را با رئيس جمهور افغانستان در ميان گذاشته بود.

ناتو گفته است که پس از آن، جو بايدن، معاون رئيس جمهور و سفير آمريکا در کابل در ديدار با حامد کرزی به خاطر بروز اين موضوع، پوزش خواسته بودند و با خانواده‌های قربانيان ابراز هم‌دردی کردند.

نشريه رولينگ‌استون تا کنون ۱۷ تصوير از يک مجموعه ۱۵۰ تايی را منتشر کرده است. گفته می‌شود يکی از سربازانی که در اين تصاوير ديده شده به ۲۴ سال زندان محکوم گرديده است.

ناتو نیز در اطلاعیه تازه‌اش گفته است شماری از سربازان که در این قضیه دخیل بوده‌اند مجازات شده و تحقیقات از تعدادی دیگر نیز ادامه دارد.

در سال‌های اخیر، موضوع قتل غیرنظامیان در عملیات نظامیان خارجی که گفته می‌شود بیشتر از سوی نظامیان آمریکایی انجام گرفته باعث تنش شدید در روابط دولت افغانستان با آمریکا شده است.