بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه گفت رويدادهای اين کشور «توطئه‌ای» است که توسط گروهی «اقليت» رهبری شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بشار اسد امروز در مجلس سوريه حاضر شد و در مورد وقايع اخير در اين کشور سخنرانی کرد.

رئيس جمهور سوريه که گروهی «اقليت» را متهم به اغتشاش در کشور می‌کرد از سوی طرفداران خود در مجلس با فريادهای «تو بايد جهان را رهبری کنی آقای رئيس جمهور» مورد تشويق قرار می‌گرفت.

نمايندگان مجلس برای اسد کف می‌زدند و در بيرون از مجلس نيز طرفداران وی با شعار «مردم اسد را برای رياست جمهوری می‌خواهند» گرد آمده بودند.

بشار اسد در سخنان خود با بيان اين‌که «خلق عرب در قلب رويدادهای منطقه قرار دارد» افزود دولت‌ها می‌بايست «به خواسته‌های خلق عرب پاسخ گويند.»

وی در همين حال وضعيت کشور خود را که توسط اعتراضات خيابانی متزلزل شده است، متفاوت خواند و گفت سوريه در شرايط مشابه ديگر کشورهای عربی قرار ندارد.

رئيس جمهور سوريه همچنين گفت پيش از ناآرامی‌ها در جنوب کشور «شبکه‌های ماهواره‌ای مردم را تحريک کردند» و با «دستکاری در تصوير و صدا» مردم را به جان يکديگر انداختند.
 

وی وقايع شهر درعا را نيز کار «اقليتی» دانست که «ترور را در اين شهر گستراندند.»

شهر درعا واقع در جنوب سوريه از زمان آغاز وقايع اخير تا کنون مرکز اصلی اعتراضات بوده است و در اين مدت کشته‌های بسياری داده است.

اسد اعلام کرد که سوريه هدف يک «توطئه بزرگ از خارج» قرار گرفته است. وی گفت تحولات جهان عرب و همين‌طور سوريه «يک انقلاب نيست و شرايط مردمی متفاوت است» و در چنين موقعيتی «سوريه بايد متحد بماند.»

بشار اسد در مورد وقايع درعا نيز اظهار داشت مردم به تحريکات اغتشاشگران پايان خواهند داد.

وی افزود رخدادهای اخير نشانگر وحدت سوريه بود. اشاره بشار اسد به تظاهرات ديروز طرفداران‌اش بود که آن را «اتحاد مردم در برابر اغتشاشات» خواند.

رهبر سوريه در بخش ديگری از سخنان خود گفت که دولت با اصلاحات مخالف نبود. وی در اين‌باره افزود: «ما کاملأ با اجرای اصلاحات که به نظر می‌رسد خواست مردم سوريه است، موافق هستيم» با اين حال اذعان داشت که «هرج و مرج در کشور حاکم شد.»

بشار اسد اعلام کرد که در اصلاحات در نظر گرفته شده، مبارزه عليه فساد و بی‌کاری در اولويت کار دولت قرار می‌گيرد.

در همين حال بشار اسد در سخنان خود به وعده‌ای که بثينه شعبان، مشاور وی در روز يک‌شنبه گذشته اعلام کرده بود اشاره‌ای نکرد.

خانم شعبان گفته بود قانون وضعيت فوق‌العاده که نزديک به ۵۰ سال در اين کشور حاکم است لغو خواهد شد. لغو اين قانون يکی از خواسته‌های مخالفان است.

بشار اسد رهبر حزب بعث سوریه، از سال ۲۰۰۰ سکان اين کشور را به دست گرفته است. وی و پدرش حافظ اسد نزدیک به نیم قرن است که بر این کشور حکومت می‌کنند.

به گفته نهادهای غيردولتی، از آغاز تظاهرات مخالفان در سوريه تاکنون نزديک به ۱۳۰ نفر کشته شده‌اند در حالی‌که حکومت سوريه مدعی است در مجموع ۳۰ نفر کشته‌اند.