در تظاهرات تازه‌ای عليه قرآن‌سوزی در آمريکا، در شهر قندهار افغانستان، دست‌کم پنج نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اداره بهداشت کابل اعلام کرد که در تظاهرات قندهار همچنين ۴۵ نفر زخمی شدند. بر اساس آمار بيمارستان قندهار تنها ۳۲ نفر که به دليل شليک گلوله و يا پرتاب سنگ زخمی شده بودند به اين بيمارستان منتقل شده‌اند.

گزارشگر خبرگزاری فرانسه خود شاهد حمل دو جنازه توسط تظاهرکنندگان بود.

چند هزار نفر از بامداد امروز در شهر قندهار عليه قرآن‌سوزی يک کشيش آمريکايی دست به تظاهرات زدند. تقريبأ همه شرکت‌کنندگان در اين تظاهرات را مردان جوان تشکيل می‌دادند.

آن‌ها به چندين گروه تقسيم شدند که يک گروه به سمت مقر دولت ولايتی و گروهی ديگر به سمت دفتر سازمان ملل در قندهار حرکت کردند.

صدها پليس حاضر در محل مانع از حرکت تظاهرکنندگان شده و برای پراکنده ساختن آنان به شليک تير هوايی مبادرت ورزيدند. پليس همچنين از عبور و مرور و حضور روزنامه‌نگاران برای تهيه گزارش مستقيم خبری از محل، جلوگيری کرد.

تظاهرکنندگان شعارهای «مرگ بر آمريکا»، «مرگ بر کرزی» و «آن‌ها به قرآن ما توهين کردند» را سر دادند.

از تمام نقاط قندهار شليک گلوله به گوش می‌رسيد و از ساختمان‌های متعددی دود به‌پا خواسته بود.
 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده يک روزنامه‌نگار افغانی مورد حمله قرار گرفت و دوربين‌اش متلاشی شد.

يک مقام دولتی استان گفت تظاهرکنندگان ابتدا آرام آغاز کردند اما «خرابکاران» به ميان آن‌ها رفته و تظاهرات را به خشونت کشيدند. وی افزود پليس اوضاع شهر را در اختيار خود دارد.
 

روز گذشته نيز در مزار شريف تظاهراتی عليه قرآن‌سوزی در آمريکا برگزار شد. در اين تظاهرات دفتر سازمان ملل مورد يورش واقع شد و سه کارمند خارجی سازمان ملل متحد، پنج نگهبان نپالی و سه تظاهرکننده کشته شدند.

تظاهرات‌های اعتراضی دو روز اخير در افغانستان، عليه به آتش کشيدن قرآن توسط يک کشيش آمريکايی که دو هفته پيش صورت گرفت، برگزار شده است.

تری جونز، کشيش بنيادگرای آمريکايی، روز يک‌شنبه ۲۹ اسفندماه ۱۳۸۹، تهديد شش ماه پيش خود مبنی بر سوزاندن قرآن را به اجرا گذاشت.

وی در يک مراسم عمومی در شهر گينزويل، واقع در جنوب فلوريدا، در حضور ۳۰ نفر، يک نسخه از قرآن را به آتش کشيد.